‘Als telemarketeer ben je echt een toegevoegde waarde in het salesproces’
Een fijne telefoonstem, doorzettingsvermogen en tegen ‘nee’ kunnen; drie kwaliteiten die een telemarketeer volgens Robert Dunki Jacobs zeker moet hebben. Hij kan het weten, want al vijf jaar doet hij dit werk met veel succes. Met nog net zoveel enthousiasme als in het begin zet hij twee dagen per week z’n headset op om prospects te bellen. ‘De lekkere cappuccino, open werksfeer en fijne collega’s om mee te lachen maken het nog leuker.’
Vertel! Wie is Robert?
“Iemand die enorm van het leven geniet. Succes vier ik het liefst met m’n zoontje Teun van 11. Lekker uiteten gaan, samen leuke dingen doen. Twee dagen per week werk ik als telemarketeer bij prospex. Daarnaast verdien ik mijn brood met het geven van hockey training en coaching en werk ik freelance als accountmanager in de copierbranche. Een lekker ondernemend type dus!”
Hoe ziet je dag als telemarketeer eruit?
“Sinds twee jaar bel ik zo’n 12 uur per week voor een vaste klant. Deze veelzijdige IT-dienstverlener ken ik inmiddels door en door. Zij hebben een enorm uitgebreid dienstenpakket. En het leuke is dat ik overal iets van af moet weten. Dat vind ik super interessant. De prospects die ik bel zijn vaak door hun online oriëntatie al goed op de hoogte van het product of de dienst. Aan mij de taak om die informatie aan te vullen, vragen te beantwoorden en zaadjes te planten. Op die manier kan ik een waardevolle toevoeging zijn in het salesproces!”
“Meestal begin ik om 9.00 uur. Op kantoor of thuis, dat maakt niet uit. Toch is kantoor mijn favoriet. Niet alleen vanwege de lekkere koffie, maar vooral door de gezelligheid, leuke dynamiek en de structuur die het geeft. We werken hard, maar er is ook altijd tijd voor een grap of een potje pingpongen. Voordat ik mijn B2B-leads bel, bereid ik me goed voor en zoek ik actuele haakjes waarmee ik de interesse kan wekken.”
En lukt dat een beetje?
“Jazeker! Al is dit wel het meest uitdagende telemarketing-project dat ik ooit heb gedaan. Door al die verschillende diensten en proposities is het mijn uitdaging om een prospect daar enthousiast over te maken. Dat maakt het zo leuk; ik ga er altijd voor 100% voor om een afspraak met een van onze accountmanagers te kunnen maken. Wel op een beleefde manier hoor! Ik vraag de prospect altijd netjes om twee minuutjes van hun tijd en probeer een lichtpuntje in hun dag te zijn. Door alle belervaring ben ik goed in wat ik doe en zeker niet voor één gat te vangen!”
Welke skills passen goed bij een telemarketeer?
“De eerste winst zit ‘m in een fijne telefoonstem en dat je een vriendelijk maar zakelijk gesprek kunt voeren. Vervolgens moet je een goede salespitch hebben. Dus heel kort kunnen uitleggen wie je bent, waar je voor staat en wat jouw potentiële klant dat oplevert. Natuurlijk krijg je best vaak ‘nee’ te horen, daar moet je tegenkunnen. Incasseren en doorzettingsvermogen horen er dus ook zeker bij. Zelf probeer ik me altijd heel open op te stellen en een connectie met iemand te maken. Dat werkt echt.”
Is je werk door de jaren heen veranderd?
“Toen ik hier in 2018 begon met bellen, was prospex nog echt een telemarketing bureau. Die tijd is geweest. Inmiddels zijn we een content marketingbureau, waar veel van mijn collega’s via social selling B2B-leads genereren voor klanten. Vijf jaar geleden zat ik hier alleen met telemarketeers te bellen; inmiddels is meer dan de helft van het team social media marketeer. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de social media communicatie van onze klanten up to date is en dat ze daarmee succesvol nieuwe, warme leads binnenhalen. Die ik vervolgens weer kan opvolgen. Mijn eigen werk mag dan niet veranderd zijn, toch merk ik bij prospects wel verandering. Door content als whitepapers en blogs op social media weten ze vaak meer dan voorheen. Dit is meteen een mooi haakje om daar goed op inspelen.”
Een leuke leerzame job dus?
“Enorm! Ik ben nog net zo enthousiast als vijf jaar geleden. Zelf vind ik vooral alle data die van gesprekken worden bijgehouden heel leerzaam. Van voorbereidingstijd tot after sales en van het aantal calls per dag tot de duur ervan. Alles is meetbaar. Via mijn floormanager kreeg ik zo veel meer inzicht in mijn manier van werken en kon ik het beter structureren. Van nature ben ik nogal snel afgeleid. Dus die cijfers houden me goed op de rails!”
Wil jij net als Robert ook zo’n leerzame baan als telemarketeer? Onze recruiter Maureen kijkt uit naar jouw mailtje!