Geschreven door:

Maxim Spek

Directeur

Maxim Spek

Blogartikel

De essentie van 2017: Hoe maak jij het verschil en voor wie?

Nieuwe ronde. Nieuwe Kansen. Zo voelt het naderende nieuwe jaar. Twaalf nieuwe maanden om opnieuw het verschil te maken in jouw markt. Maar welk verschil? Voor wie? En hoe? De crux van het bouwen van succesvolle relaties met klanten en prospects is relevantie: dat wat jij aan toegevoegde waarde te bieden hebt waardoor bestaande of nieuwe klanten succesvoller kunnen worden.

3 PRX blog artikel wie ben je uitgelicht v2

Paradox

Het is en blijft een spannende tegenstelling voor marketeers: enerzijds de drang naar vernieuwing om met een nieuw verhaal of een nieuwe propositie te komen. En anderzijds de wetenschap dat de huidige boodschap nog lang niet volledig bij je doelgroep is overgekomen. Een relatie bouw je immers op met meerdere, over de tijd verspreidde contactmomenten. Pas na 7 tot 9 echte contactmomenten wordt een optimum bereikt voor bijvoorbeeld sales om voor het eerst aan tafel te gaan bij een nieuwe prospect. Hoe ga je om met deze paradox?

Het antwoord is even simpel als ingewikkeld

Een goede consistente campagne met meerdere samenhangende contactmomenten bouw je op een stevig fundament. Met een aantrekkelijk thema dat abstract genoeg is voor meerdere verrassende invalshoeken. Hiermee creëer je ruimte om de essentie van je boodschap op verschillende manieren over te dragen. En je het basisverhaal telkens een andere wending kunt geven, zodat de basisboodschap inslijpt terwijl je telkens nieuwe relevantie biedt

Case uit de praktijk

Een leuk voorbeeld uit de praktijk is die van grote producent van wasmachines. Zij zijn met zorgpartijen in gesprek gegaan over het reinigen van de kleding van de bewoners. En dan niet alleen over het reinigen maar ook over duurzaamheid, de impact op het zelfbeeld van bewoners, de effectiviteit in de instelling en uiteraard over ontwikkelingen in de technologie. Het thema Meervoudig Schoon wordt door deze grote producent benut om content over te maken, op zorgevents te presenteren en concreet met instellingen te sparren over het verbeteren van was-processen. De dialoog gaat dan niet meer over het verkopen van machines maar over textielverzorging en alle uitdagingen waar de instellingen mee worstelen.

Huiswerk voor 2017

Het bedenken en uitwerken van een voor je doelgroep aansprekend thema, gebaseerd op een concrete behoefte of dilemma van je doelgroep, is wat mij betreft dan ook het eerste huiswerk voor 2017. Daarvoor werken wij met de volgende ingrediënten:

  • Trends: welke trends bieden kansen en bedreigingen voor je (eind)klant en de invulling van zijn of haar behoeften?
  • Marktinformatie: hoe beweegt de markt zich en waar zie je strategisch kansen waar op aangehaakt kan worden?
  • Concrete dilemma’s van jouw klanten van de klant: via interviews, persona-ontwikkeling en customer journeys maak je inzichtelijk wat de eindklant wil en hoe je daar conceptueel invulling aan zou kunnen geven.

Van deze ingrediënten ontwikkel je een eigen verhaal, waarmee je gedurende langere tijd vooruit kunt. Ofwel een thema moet echt mile-age hebben, want anders trap je opnieuw in de eerder geschetste paradox.

Hulp nodig?

Mocht de moed je in de schoenen zakken bij dit ‘huiswerk’, vrees dan niet. Vraag nu het benchmarkrapport aan, dan lopen we stap voor stap door het proces. En we bieden tegelijk de inspiratie en handvatten om 2017 succesvol te starten. Sta je nu al te popelen om aan de slag te gaan? Neem dan een kijkje in onze kennisbank boordevol instant inspiratie!

DOWNLOAD HET RAPPORT

Deel jouw mening

Wij horen het graag

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven
Sluiten

Publicatie

De Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2017

Wat kun jij leren van andere succesvolle B2B marketeers?