Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Strategy Director

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

Marketing Automation explosief gegroeid

Marketing Automation explosief gegroeid in 2016. Vorig jaar is het aantal B2B bedrijven dat gebruik maakt van Marketing Automation gestegen van 20% naar 50%. Dat blijkt uit de Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark, die Prospex alweer voor het zevende jaar op rij heeft uitgevoerd. Goed nieuws. Maar er wordt nog heel wat geëxperimenteerd of aangemodderd zo je wil. Dat blijkt niet alleen uit de benchmark maar ook uit onze eigen ervaringen. Wat zijn de uitdagingen bij het geautomatiseerd genereren en converteren van leads? We vroegen het honderden marketeers die hebben deelgenomen aan de benchmark.

Precisiemarketing - laat de (toekomstige) klant zich kennen?

Succesvolle Marketing Automation begint met gedetailleerde kennis van je klanten en doelgroepen. Wat kenmerkt topklanten en ben je in staat scherpe buyer persona’s te onderscheiden? In welke sectoren zitten de beste klanten en op welke trends kun je inhaken? Veel marketeers slagen er niet in om de goede antwoorden uit hun CRM-systemen halen. Zestig procent van de deelnemers aan de benchmark geeft zichzelf een onvoldoende voor de kwaliteit van de database. Dat is zorgelijk want deze data vormt de basis voor leadscoring en maakt duidelijk wat de mogelijke sweetspots zijn voor je marketingcommunicatie.

Nurture flows - is je content afgestemd op de informatievraag?

Het percentage B2B bedrijven dat aan contentmarketing doet is het afgelopen jaar ook met maar liefst 24% gegroeid. Maar ook hier is nog veel werk aan de winkel zo blijkt uit de benchmark. Marketeers zijn nu nog onvoldoende in staat om echt relevante leadnurture flows op te stellen. Het is zaak om eerst interesse wekken door aan te sluiten op de problematiek van prospects. Bijvoorbeeld met een aantrekkelijk blog of whitepaper. Pas in een later stadium willen prospects meer weten over jouw oplossing voor hun probleem of uitdaging. Marketeers onderzoeken vaak niet goed wie nu waarom en wanneer welke content leest. En dus kunnen ze Marketing Automation niet goed inzetten om hun leads op het juiste moment met de juiste boodschap verder op te warmen.

Doelgroepbereik - hoe kom je in contact met prospects?

In de benchmark over 2015 zag 60% van de bedrijven hun website als het belangrijkste kanaal om leads te genereren. Vorig jaar is dit percentage gedaald tot 44% en de verwachting is dat deze trend zal voortgaan. Contentmarketing, het inzetten van social media en e-mailings scoren juist hoger. B2B bedrijven richten zich dus in toenemende mate op het ‘opwarmen’ van vaak moeizaam gegenereerde leads. Maar dat gebeurt vaak nog niet heel intelligent, laat staan gepersonaliseerd. De helft van alle outbound marketing bestaat nog uit bulk email. Verder is vaak niet uitgezocht wat de favoriete communicatiekanalen van leads zijn en gebruikt men maar een beperkt aantal kanalen.

Growth Hacking – een nieuw tijdperk in marketing breekt aan?

Grootschalige campagnes maken plaats voor kleine experimenten en het voortdurend testen van lopende campagnes. Doel is nieuwe manieren te vinden om digitale groei te realiseren. Deze aanpak staat bekend als Growth Hacking. Het maakt marketing processen schaalbaar, herhaalbaar en voorspelbaar. We zijn nu al benieuwd hoe we dit fenomeen volgend jaar in de Benchmark 2018 terug zullen zien. Lees in ons blog over Growth Hacking [link] wat de marketeers anno nu aankijken tegen Growth Hacking.

De moraal - Marketing Automation nadert volwassenheidsfase

Marketing Automation is definitief doorgebroken als de nieuwe manier om in de B2B de effectief de markt te bewerken. De benchmark maakt ook duidelijk dat het juist de snelgroeiende bedrijven zijn vooroplopen met de implementatie van Marketing Automation. Niet met het lanceren van grootschalige campagnes maar door stapsgewijs en met kleine experimenten hun marktbewerking te optimaliseren. Het lijkt verdacht veel op Growth Hacking.

 

Maarten van Rijckevorsel – Strategy Director ProSpex. Als strateeg is Maarten betrokken geweest bij een groot aantal contentmarketing projecten voor opdrachtgevers van ProSpex. Wij zijn gespecialiseerd in B2B leadgeneratie op basis van benchmark onderzoek. Relaties worden gebouwd op basis van vertrouwen en het delen van kennis uit de benchmarks.

Deel jouw mening

Wij horen het graag

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven
Sluiten

Publicatie

De Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2017

Wat kun jij leren van andere succesvolle B2B marketeers?