Geschreven door:

Chantal Verweij

Strateeg

Chantal Verweij

Blogartikel

Hoe content curatie helpt relaties aan te gaan en te verdiepen

Iedere minuut komt er een veelvoud aan nieuwe content bij. Hoe word je relevant in deze tijd van overvloed. Het online leveren van content is een modegril geworden waaraan iedereen wil voldoen. Publicerende sales- en marketing managers zitten met de handen in het haar. Vrijwel ieder bedrijf en ook iedere individuele professional probeert via media, e-mail of nieuwsbrieven kennis over te dragen om autoriteit te claimen in je eigen specifieke vakgebied. Hoe voeg je nog iets toe als zo’n beetje alles al eens is beschreven? Hoe zorg je dat je alsnog waarde toevoegt aan de kakofonie aan content? In deze blog vertellen we je hoe je dit kunt doen met content curatie.

Contentcuratie

Onze tip is om naast hoogstaande content te creëren tevens te cureren. Cureren? Wat is dat dan? Wanneer men als bedrijf of persoon besluit om verschillende vormen van media, dus zowel paid media, owned media als earned media, onder te brengen op één plek, wordt dit content curatie genoemd. Voorbeelden in de huidige tijd zijn scoop.it en flipboard. Scoop.it! is een handige dienst waarmee je op eenvoudige wijze nieuws maakt, verzamelt, bewerkt en publiceert als online magazine. flipboard is een app die zelf geen content levert, maar alle informatie van het web plukt (van zowel nieuwssites als van je eigen sociale media) en verzamelt deze in een behapbaar formaat waar je doorheen kunt bladeren. Content curatie betekent dus dat je bestaande content verzamelt, sorteert, categoriseert, voorziet van je eigen visie en vervolgens publiceert in een eigen overzicht. Sociale media zijn bij uitstek de kanalen om content te cureren (en je eigen website dus minder). Denk daarbij wel aan de randvoorwaarden van bijvoorbeeld facebook Edgerank.  

Wat levert het op?

Content curatie is meer dan bestaande content opnieuw publiceren. Het gaat om het aanbrengen van logica en context. En uitleggen waarom iets van waarde is. Je geeft de richting aan het verhaal. Of dat dit ergens toe leidt? Jazeker. De crux van curatie is dat je als content marketeer niet alles zelf hoeft te maken, wat (potentieel) veel tijd en geld bespaart. Goed content cureren helpt je daarnaast vooral om autoriteit te claimen over een bepaald onderwerp. Door content curatie in te zetten creëer je een beeld dat groter is dan jou of jouw bedrijf. Je schetst de markt en haar thema’s en voegt daar jouw selectie, presentatie en context en jouw eigen visie toe. Zo verwierf Bram Kanstein in zeer korte tijd internationale bekendheid als autoriteit op het gebied van startups, kenner door op www.startupstash.com zijn tips en tools voor startups te verzamelen. En hij is niet de enige die de vruchten plukt van content curatie. Scoop.it deed een onderzoek onder ondernemers over de effecten van content curatie en dit zijn enkele bevindingen.

Content curatie maakt bedrijven efficiënter en slimmer.                                                                                                                                                    “84% van de respondenten geeft aan dat het regelmatig lezen van externe, branche gerelateerde content een belangrijk leereffect met zich meebracht en dat deze kennis hielp het werk efficiënter uit te voeren.”

Content curatie helpt om waardering te krijgen                                                                                                                                                                    “89% van de respondenten gaf aan dat het delen van gefilterde content hielp bij het verkrijgen van erkenning.”

Content curatie helpt om prospect te overtuigen:                                                                                                                                                                  “64% van de respondenten geeft aan dat informatieve content van derden leidt tot extra conversie bij prospect.”

Alvast een tipje van de sluier om aan de slag te gaan

Zorg dat je een helder plan voor ogen hebt. Doorloop in ieder geval de volgende stappen:

1. Bepaal je onderscheidend vermogen. Welk urgent en specifiek probleem los je op?

2. Welk thema past bij dat onderscheidend vermogen

3. Claim dat thema bij je content marketing. Bijvoorbeeld door een benchmark onderzoek.

4. Verstevig die claim door bestaande content te cureren. Zoals bijvoorbeeld www.startupstash.com dat doet.

Hoe nu verder

Reden genoeg om eens goed te bekijken vanuit welk perspectief jouw bedrijf de curatie-rol op zich kan nemen. Wat levert het op? De engagement (likes, shares, followers, comments) draagt bij aan je thought leadership op (mits je wel echt een keuze maakt voor een bepaald onderwerp of thema). Voorwaarde is wel dat je dit gedurende langere tijd en heel consequent doet (minimaal zes maanden). Bij ProSpex kunnen we je helpen bij het identificeren, realiseren van deze rol, de randvoorwaarden waaraan je moet voldoen en eventueel voor een benchmark onderzoek. Wij weten vanuit de praktijk en benchmarkonderzoek dat content curatie je helpt om relaties aan te gaan en te verdiepen. En om uiteindelijk de deal te sluiten. Verkoop is het resultaat van een relatie en daar kunnen we je mee helpen. Meer weten over content creatie en curatie? Lees onze ander blogs over content marketing of neem contact met ons op. Wij vertellen je er graag meer over.

Deel jouw mening

Wij horen het graag

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven
Sluiten

Publicatie

De Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2017

Wat kun jij leren van andere succesvolle B2B marketeers?