Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Directeur Strategie

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

5 Tips om zonder budget alsnog je salestarget te halen



De scholen zijn weer begonnen en wij zitten weer achter ons bureau - of gaan op pad om de benodigde deals te sluiten. Het is tijd voor actie, want voor je het weet vergadert het MT weer over de inhoud van het kerstpakket, in plaats van jouw voorstel. In dit artikel 5 tips om je salestarget vóór december te halen: zo haal je genoeg leads binnen.

Tip 1: Haal het laaghangende fruit uit de markt door je klanten te verrassen met inzicht

Bedenk eerst welke waarde je zou kunnen bieden aan je bestaande klanten of relaties. Met welk inzicht zou je je klanten en prospects kunnen verrassen? Denk aan relevante kennis die je hebt opgedaan over de branche of wetgeving. Een onderzoek wat je hebt laten uitvoeren om nieuwe klanten binnen te halen of workshops die je geeft aan nieuwe klanten. Bedenk goed waarom het voor je klant waardevol zou kunnen zijn om hier met jou over te sparren. Bel je bestaande relaties (en vooral ook ex-klanten) en maak een afspraak. 

In een dergelijk gesprek ontstaan vaak nieuwe inzichten en bestaat soms de mogelijkheid tot upsell. Even belangrijk is de afsluiting van je fysieke afspraak met een vraag: voor welke relaties zou een dergelijk inzicht tevens relevant zou kunnen zijn? Zo krijg je 'gratis' leads van je klanten. Een win-winsituatie!

Tip 2: Je fans brengen gratis omzet

Doorlopend kwalitatief klantenonderzoek levert je uiteindelijk het meeste resultaat. Maar heb je überhaupt je klanten wel eens gevraagd of ze blij met je zijn? Bel je klanten en ga langs. Ga vooral NIET verkopen in dit gesprek. Je zult je verbazen hoeveel waardevolle feedback je krijgt. Aan de klanten die ons ‘top’ beoordelen vraag ik altijd of ze ons bij iemand zouden aanbevelen. Daar wordt meestal positief op gereageerd. Welke klanten zijn trots dat ze zaken met je doen? Wat is er voor nodig om dat te laten gebeuren? Zo creëer je actieve fans. Deze aanpak is uiteraard prima te combineren met tip 1.

Tip 3: Bereik je publiek low budget via social media

Met de juiste social media campagnes kun jij toch je doelgroep bereiken. Gebruik vooral de content die je toch al hebt. Wat was de best gelezen blog? Het afgelopen jaar hebben we leuke successen geboekt met B2B campagnes op Facebook. Inmiddels kan hier veel meer mee dan je denkt. Maak er gebruik van nu iedereen nog op Linked-in inzet. Speel in je content in op de uitdagingen van jouw doelgroep. Deel inhoudelijke artikelen en andere content waaruit blijkt dat jij weet waar je target mee worstelt. Dit zal hem het gevoel geven geven dat jij hem begrijpt. Doe je dit consequent, dan zal er langzaam maar zeker een vertrouwensband ontstaan en kun je hem dit jaar nog benaderen. Wie weet zit er laaghangend fruit bij wat je zelfs dit jaar nog kunt closen.

Tip 4: Deel kennis in je prospect base

Wij geloven dat verkoop altijd het resultaat is van een goede klant-leverancier relatie. Die relatie is gebaseerd op vertrouwen. Hoe bouw je nu een vertrouwensrelatie op? Dat doe je door kennis te delen en je doelgroep ervan te overtuigen dat jij begrijpt met welke problemen hij worstelt. De grote vraag hierbij vaak is, is wat relevant is voor je doelgroep en op welk moment. Het antwoord is soms simpel: welke 5 vragen krijg je vrijwel altijd in elk gesprek van je prospect? Dit zijn kennelijk voor hem of haar de meest prangende thema’s.

Schrijf hierover een leuk blog en verras je bestaande prospectbase. Wie weet wat voor moois dat oplevert. Het kost je in iedergeval relatief weinig moeite.

Tip 5: Leer van Apple

Korte termijn is belangrijk, maar ook in 2018 moeten er prospects, leads en klanten worden binnengehaald. Wie slim is, denkt nu al na over volgend jaar. Net zoals Apple altijd doet, kun je alvast een tipje van de sluier oplichten en je bestaande klanten ‘lekker maken’ met nieuwe oplossingen, features, releases en functionaliteiten. Maak bijvoorbeeld een sneak preview video van een nieuw product, geef een kijkje in de keuken van de developmentafdeling. Nieuwe prospects kun je alvast inspireren door een visiedocument te publiceren, vraag om hun mening. Mogelijkheden te over! Op deze manier wek je interesse bij nieuwe prospetcs, maar maak je de upsell bij bestaande klanten een stuk gemakkelijker.

Het is duidelijk: we hebben genoeg te doen! De rustige zomermaanden zijn officieel voorbij. Ga je leads achterna met deze tips en jij zult je salestarget in december met gemak halen.

Deel jouw mening

Wij horen het graag

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven
Sluiten

Nieuws

Grip op je sales in 2018: wat doen succesvolle bedrijven slimmer?

De Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2018