Geschreven door:

Thomas Hesseling

Digital Marketeer

Thomas Hesseling

Blogartikel

Marketing automation: foutje gemaakt? Fantastisch!

Het bouwen van relaties en het delen van kennis is niet zo gemakkelijk als dat het lijkt.

 

Het begon al tijdens het sollicitatiegesprek: ‘Houd je van fouten maken?’ vraagt Maxim. ‘Natuurlijk niet’, zeg ik verbaasd. Dat was meteen mijn eerste fout. Maxim legt me uit dat fouten maken essentieel is om te leren, om beter te worden en te groeien: ‘Als er bij ons iemand een fout maakt, zit hij vaak te balen. Maar ik laat me er niet door uit het veld slaan. Ik loop naar hem toe en feliciteer hem met zijn fout. Verbijsterde reacties alom, maar als ik vraag wat hij ervan geleerd heeft, valt het kwartje. Fouten maken is geweldig, zolang je er maar van leert.’

Eind januari had ik mijn eerste werkdag en ik kon niet wachten om een fout te maken. 

Tot nu toe loopt alles op rolletjes

Het duurt niet lang of ik kan me vastbijten in een marketing automation campagne. Tijd om fouten te maken! Marketing automation is bij uitstek geschikt voor het bouwen van relaties en het delen van kennis; zonder dat je iets verkoopt, heb je toch een relevant contactmoment met je doelgroep. We passen deze strategie toe op onze benchmarkcampagne. Als iemand het rapport downloadt en een opt-in geeft, sturen wij die persoon gedurende een bepaalde periode e-mails met relevante informatie.

“Marketing automation is complex en er wordt al snel gefocust op de technische kant van de campagne. Niet onbelangrijk, maar begin bij het begin: wie ga je benaderen en waarom?” 

Ik heb een fout gemaakt

IJverig als ik ben, heb ik de campagne direct in het marketing automation systeem ingericht. Super trots was ik: alle technische aspecten, van koppelingen tot stappen die moeten worden ingebouwd, alles stond klaar. Alle e-mails waren netjes opgemaakt en iedereen die ons benchmarkrapport zou downloaden, zou vervolgens een ander relevant bericht ontvangen.

De campagneperiode is inmiddels voorbij en we hebben daarin 961 unieke downloads gerealiseerd: een aantal om trots op te zijn! Bij de evaluatie kreeg ik de vraag wat ik deze mensen precies gestuurd had. Dat was het moment waarop ik mij realiseerde dat ik een fout had gemaakt.

“Fouten maken is pas erg als je niet reflecteert. Zolang je ervan leert, is fouten maken geweldig.” 

Een gemiste kans

Wat was er gebeurd? Bij het samenstellen van de campagne had ik alleen gekeken naar de blogs op onze website, waarvan de onderwerpen terugkomen in ons benchmarkrapport. Waar ik niet op heb gelet is of het verhaal in de campagne logisch was. Hoe de ene mail op de andere aansluit en waar de ontvanger, misschien jij wel, behoefte aan heeft. Er waren zoveel mensen die ik toegevoegde waarde had kunnen bieden en ik heb er niet over nagedacht.

Zoals mijn college Femke eerder al schreef in haar blog over marketing automation: bezint, eer ge begint. Dat had ik dus niet gedaan; ik ben meteen begonnen!

Ik heb ervan geleerd

Marketing automation is complex en er wordt al snel gefocust op de technische kant van de campagne. Het is immers ook lastig om het systeem op de juiste manier in te richten. De volgende keer begin ik bij het begin: wie ga ik benaderen en waarom? Welk verhaal wil ik hen vertellen en hoe? Pas daarna zal ik mij richten op de techniek. Ik heb geleerd van mijn fout. De volgende keer ga ik je wél relevante content sturen!

Wil je meer lezen over marketing automation en hoe je ermee aan de slag gaat? Lees op deze pagina meer over de voordelen van marketing automation. Bovendien kun je mij altijd contacteren om eens te sparren!

 

 

Deel jouw mening

Wij horen het graag

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven