Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Strategy Director

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

Wordt het een topjaar of nog best wel spannend?

Vier acties waar jij morgen mee aan de slag kunt

 

Begin dit jaar riep ik in mijn blog op om vooral te stoppen met verkopen. Dat was natuurlijk prikkelend bedoeld. Wil je in de B2B succesvol zijn, dan levert gestructureerd bouwen aan relaties met je prospects op termijn meer op dan ‘korte termijn deuren trappen’. Dat is op zich al een open deur. Maar goed, we zijn inmiddels halverwege het jaar en dus is de vraag actueel: ga jij je salestarget halen? Heb je voldoende kansen in je funnel en zijn die van voldoende kwaliteit? Want daar moet je het de komende maanden – wat 2018 betreft – wel van hebben.

“Lastige vragen? Grote kans dat je onderin je funnel nog een boost nodig hebt!”

Nu pleit ik er niet voor om die zorgvuldig uitgerolde salesstrategie dan maar weer te verlaten en terug te vallen op korte termijn paniekvoetbal. In tegendeel. Vraag is alleen of er genoeg druk op je funnel wordt gezet. Alle nieuwe leadgeneratie initiatieven, die je na de zomer start, zullen vooral impact hebben op de 2019 business. Daarom is het belangrijk om nu de juiste acties te ondernemen om 2018 succesvol af te sluiten. Heb jij de actieve vraag van de markt goed in beeld? En is de agenda van sales goedgevuld?

“Bij twijfel nu actie nemen.”

Vier tips om dit jaar je salestarget te halen.

  • Zet telemarketing in op de actieve behoefte

Koud bellen is natuurlijk behoorlijk passe. Maar in iedere markt is er laaghangend fruit dat je niet in beeld hebt. Het is weliswaar een behoorlijk kostbaar middel, maar wel heel effectief onderin je funnel: bij prospects die op dit moment bezig zijn om offertes te beoordelen en keuzes te maken. En omdat je over het algemeen de ROI van telemarketing vooraf goed kunt inschatten, weet je precies of een extra telemarketing boost nog rendabel gaat zijn of niet.

  • Activeer Social Selling voor je sales

Social selling implementeren doe je natuurlijk niet ‘even’. Dat vraagt een gedegen aanpak waarin je salesteam echt op een andere manier in contact staat met de markt. De grote uitdaging is om de inzet van social media een vast onderdeel te maken in de dagelijkse activiteiten van sales. Toch zie je dat dit in het begin al meteen tot hele verrassende resultaten leidt. Gewoon omdat het nieuw is en het je sales extra uitdaagt het een keer anders aan te pakken. Ook wordt het netwerk van je sales op een leuke en positieve manier verrast.

  • Bereik je prospect met micro-campagnes op social media

Met een relatief klein budget (paar honderd euro) kom je echt een heel eind op sociale media. Groot voordeel van dit soort micro-campagnes is dat je heel gericht je doelgroep kunt bereiken, door slim te targeten. En als je al beschikt over waardevolle content kun je ook nog eens heel snel live gaan. Ervaring leert dat de salescycle van de inbound leads uit micro-campagnes over het algemeen korter zijn en dus zullen bijdragen aan de orderintake 2018.

  • Doorbreek eens je eigen marketingbubbel

Ik kom heel veel organisaties tegen die al langere tijd ‘in dezelfde vijver aan het vissen zijn’. De prospectlijst vertoont weinig beweging. Zij ontvangen de nieuwsbrief en direct mailings en worden uitgenodigd voor de komende events in het najaar. Gevolg: op de events kom je telkens de usual suspects tegen. Herkenbaar? Tijd om eens radicaal na te denken over een nieuwe doelgroep. Hoe krijg je die op je event in Q3? Of op je maillijst via een waardevolle leadmagnet?

“Wil je met een gerust hart de vakantie in? Neem dan nu maatregelen.”

Kies voor een concrete aanpak die ook direct actionable is en nog dit jaar resultaat oplevert. Na de vakantie staat de blik dan op 1 ding: het behalen van het salestarget voor 2018!

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven