Geschreven door:

Roy Beek

Sales & Leadgeneratie specialist

Roy Beek

Blogartikel

Waarom zijn zo weinig consultants relevant?

 

Wanneer heeft u voor het laatst echt iets gelezen? En bedenk dan eens: hoe veel andere content bent u tegen gekomen voordat u die ene blog ging lezen? Juist, heel erg veel. Er is momenteel een zee aan content te vinden. De relevantie is in veel gevallen helaas ver te zoeken omdat content gecreëerd wordt om het creëren. ‘Iedereen doet het, dus wij moeten er ook iets mee.’ Hoe relevant bent u?

In het benchmarkrapport Grip op acquisitie in consultancy kwam naar voren dat maar liefst 71% van de organisaties in de consultancy bezig is met content marketing. Dan vraag ik me direct af hoe relevant de content is die zij creëren. Hebben ze goed nagedacht over de doelgroep en de content daarop afgestemd? Zo makkelijk is het nog niet. Ik geef u drie tips om uw content marketing echt relevant te maken.

Tip 1: Kies een unieke waardepropositie

Eerder zei ik al dat het belangrijk is om niet alleen de actieve, maar ook de latente behoefte van de doelgroep in kaart te hebben. Dit is bijzonder belangrijk als u gaat nadenken over een unieke waardepropositie. De meeste bedrijven zeggen namelijk nog steeds wat ze doen, bijvoorbeeld ‘wij geven u financieel advies’. Hiermee bereikt u wel de doelgroep met een actieve behoefte, maar niet die met een latente behoefte. ‘Wij zorgen voor zorgeloos zakendoen’ speelt juist veel beter in op die latente behoefte.

Tip 2: De juiste content in de juiste fase

Hoe vaak ziet u niet reference cases voorbij komen? Het is natuurlijk hartstikke mooi als u een grote organisatie als klant heeft en daar ook nog eens met succes werk voor verricht. Maar wil ik dat wel weten? Dat ligt eraan. Een reference case is uitstekend te gebruiken in de latere fasen van het acquisitieproces. Deze kan dan direct met een prospect gedeeld worden. Delen op bijvoorbeeld LinkedIn is een ander verhaal.

“De verkeerde content inzetten in de verschillende fasen in de funnel: het gebeurt veel te vaak.”

 

In de eerste fase van het acquisitieproces is de doelgroep nog heel erg bezig met het probleem. Op dat moment een reference case aanbieden is hetzelfde als bij de autodealer gevraagd worden welke kleur het moet worden zonder dat u een auto heeft gekozen: het sluit niet aan op de behoefte. Bedenk daarom goed welke content op welk moment gedeeld moet worden.

Tip 3: Deel gestructureerd

Of u content nou deelt als organisatie of als individu met social selling, de structuur is bepalend voor het succes. Denk na over het verhaal achter de content. Welke blog sluit op welke blog aan? Wat heeft met elkaar te maken en wat juist niet? Maak er een verhaal van en werk met een kalender: zorg voor voorspelbaarheid en deel op vaste momenten.

Hoe relevant denkt u dat u bent? Ik ga graag eens met u om de tafel om samen na te denken over hoe u relevant kunt zijn voor uw doelgroep.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven