Geschreven door:

Roy Beek

Sales & Leadgeneratie specialist

Roy Beek

Blogartikel

Consultancy en social selling, een moeilijke relatie

 

De helft van de adviesbureaus is in meer of mindere mate al bezig met social selling. Opvallend genoeg is de andere helft dit niet en ook niet van plan. In de veranderende wereld verandert ook de manier van acquisitie. Social selling is daar een belangrijk onderdeel van, maar niet iedereen staat daar welwillend tegenover.

Onze visie is dat verkoop altijd het resultaat is van een goede relatie, gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen creëer je niet zomaar: het is voor mensen met een lange adem. Het vertrouwen is vaak laag bij het eerste fysieke contactmoment. In de loop der tijd bouw je vertrouwen op met je relaties. Toch is het mogelijk om voor het eerste fysieke contactmoment al vertrouwen te creëren.

Laten zien dat je begrijpt wat je doelgroep doormaakt

Als een bedrijf een probleem heeft, zoekt dat bedrijf erkenning. Iemand die het probleem begrijpt en er over praat. Door aan de doelgroep te laten zien dat je het probleem begrijpt, creëer je de eerste basis voor vertrouwen. Maar hoe kan je aan de doelgroep duidelijk maken dat je het probleem begrijpt?

Juist. Met het delen van content. Van alle bedrijven in de consultancy doet 71% al aan content marketing. Als bedrijf laten we dus met zijn allen zien dat we problemen en de latente behoefte van de doelgroep kennen, mits we dit goed doen. Als individuen doen we dat helaas veel minder, terwijl dat juist nog effectiever kan zijn.

Als bedrijf én als individu

Het is mijn overtuiging dat je vertrouwen kunt creëren en een relatie kunt bouwen met de doelgroep, zonder fysieke contactmomenten. Dit doe je met relevante content voor de doelgroep. Het fysieke contact komt pas later.

Ik zie dat het vooral goed werkt wanneer zowel de organisatie als de individuen binnen de organisatie zich hiermee bezighouden. Met social selling kunt u op een efficiënte manier relevant zijn voor uw gehele doelgroep. Ken de latente behoefte, deel relevante content die daarop aansluit en laat zien dat u de doelgroep begrijpt!

Heeft u social selling al geadopteerd? En hoe ver bent u met uw leadgeneratie? Doe mee aan het Benchmark B2B Marketing & Acquisitie in de advieswereld 2018 en vergelijk uzelf ten opzichte van de markt!

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven