Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

4 tips om vandaag nog te scoren met social selling

 

Ik benoemde het eerder al op LinkedIn: 47% van de bedrijven verwacht dat social selling binnen 3 jaar het in de dagelijkse routine van sales wint van e-mailen, bellen en klantbezoek. Bedrijven beoordelen hun social selling vaardigheden echter met een (magere) 6. Wat kun je doen om daar een 8 of 9 van te maken? We zetten een viertal tips op een rij.

1. Post, Comment, Connect, Repeat

Social selling is niet iets dat je er zomaar even bij doet. Om überhaupt tot resultaat te komen, moet je er systematisch mee aan de slag gaan. Het moet een routine worden, net zoals het doorlopen van je inbox en het bijwerken van de pijplijn in je CRM-systeem. Content creëren, distribueren, analyseren en weer opnieuw. Dat is lastig en daardoor zijn er maar weinig écht succesvolle verhalen.

“Social selling is niet iets dat je er zomaar even bij doet!”

 

2. Pimp your profile

Verkoop is het resultaat van een relatie en voor een goede relatie is er vertrouwen nodig. Als er vertrouwen moet ontstaan, is het nodig dat men weet wie je bent, wat je doet en wat je kan. Een volledig LinkedIn profiel helpt je hierbij. Zorg dat je functieomschrijving volledig is, je skillset compleet is en dat je jezelf goed neerzet voor jouw doelgroep.

3. Engagen met je netwerk

Het is belangrijk om jezelf neer te zetten als merk en betrokken te zijn met jouw doelgroep. De eerste stap die je zet is het delen van relevante content voor jouw doelgroep. Een stap verder ga je door ook echt het gesprek aan te gaan. Vraag bij een post om de mening van anderen, reageer met jouw eigen mening op posts van anderen en ga de discussie aan met jouw netwerk. Extra tip: doe dit ook in LinkedIn groepen. Zoek een groep die relevant voor jou is (voor mij zou dat bijvoorbeeld over leadgeneratie zijn) en wakker daarin de discussie aan.

“Deel jouw mening en visie en ga de discussie eens aan met jouw netwerk.”

 

4. Vooruit met tools

We kunnen zelf veel, maar met tools kunnen we het onszelf makkelijker maken. LinkedIn premium biedt extra mogelijkheden voor geavanceerd zoeken en informatie verkrijgen over functiewijzigingen en bedrijfsgroei van accounts en leads. Ook kun je zien wie jouw profiel hebben bezocht. Zo weet je wie er mogelijk geïnteresseerd zijn om eens verder te praten. Met LinkedIn premium heb je ook 20 InMails per maand. Hiermee kun je gesprekken voeren met potentiële klanten als je nog geen connectie met ze hebt. Ideaal als je via via in de richting van iemand wordt verwezen.

Deze vier tips zijn pas het topje van de ijsberg die social selling heet. Misschien was je al bekend met een aantal van deze zaken, maar ga eens na: In hoeverre ben je er al écht mee aan de slag? En hoe zit dat met jouw collega’s? Neem gerust contact op als je hier eens over met me wil sparren!

Social selling is niet de enige trend binnen B2B-leadgeneratie in 2019. Benieuwd naar nog 7 trends die jouw kunnen helpen 2019 tot een top jaar te maken? Download hier ons trendrapport Next Level Leadgeneratie!

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven