Geschreven door:

Femke ter Steege

Strateeg

Femke ter Steege

Blogartikel

Marketing & sales: samen targets halen

 

Marketing & sales: samen targets halen

We hebben al eerder benadrukt hoe belangrijk de samenwerking tussen marketing en sales is voor bedrijven. Uit de 9e editie van de Nationale Benchmark Next Level Leadgeneratie bleek dat dit ook steeds meer doordringt bij bedrijven. Langzaamaan lijkt er verbetering te zitten in de samenwerking. Zo ziet slechts 6% van de bedrijven te koude leads bij de overdracht van marketing naar sales nog als uitdaging. Toch zijn er nog genoeg zaken waaraan gewerkt moet worden.

De grootste uitdaging binnen het sales & marketingproces is het verkrijgen van een voorspelbaar aantal leads in de funnel. Liefst 38% van de bedrijven geeft aan hier moeite mee te hebben. Vanzelfsprekend kent ieder bedrijf pieken en dalen in de aanstroom van leads. Denk aan vakantieperiodes en branche-specifieke momenten waarop er weinig gebeurt. Dit zijn geen momenten om in stress te schieten, zolang je maar weet wanneer ze zijn. Zo kan je erop anticiperen en op de juiste momenten tijd besteden aan nieuwe leads.

Ambitieuze doelstellingen

Ook komend jaar hebben bedrijven weer genoeg marketing- en salesambities. De meest gebruikelijke is natuurlijk het aantrekken van nieuwe klanten (64%). Daarnaast wordt door 42% van de bedrijven ook het verhogen van de conversie van het salesteam genoemd. Die conversie heeft alles te maken met de effectiviteit van sales en marketing: als marketing de verkeerde leads aanlevert, zal sales de conversie nooit kunnen verhogen! De leads die van marketing naar sales worden overgedragen krijgen op dit moment een 6,5. Een voldoende, maar er zit nog genoeg ruimte voor verbetering…

“De leads die van marketing naar sales worden overgedragen krijgen slechts een 6.5."

 

Hoewel sales steeds minder ontevreden is over de leads die ze krijgen vanuit marketing, zijn er nog genoeg verbeterpunten. Niet voor niets is 60% van de bedrijven niet tevreden over de effectiviteit van hun leadgeneratie. Zowel het verzorgen van relevante en inspirerende content als het delen van deze content met prospects krijgen een magere voldoende. De grootste verbeterslag is te maken in het bijhouden van een prospectdatabase: ondanks de grote hoeveelheid data die tegenwoordig beschikbaar is, wordt hier nog weinig mee gedaan.

Samen vooruit

Marketing & sales kunnen samen grote stappen zetten, mits ze elkaar in hun kracht zetten. Je moet sales niet vragen om zelf content te creëren, maar de input kunnen ze juist heel goed leveren. En je moet marketing niet vragen om bij een prospect aan tafel te gaan zitten, maar de prospect opwarmen ligt wel in hun straatje. Met deze stappen kunnen jullie samen alles op alles zetten om jullie ambitieuze doelstellingen te behalen.

Stap 1: Definieer de juiste doelgroep. Wie wil je aanspreken en in welke specifieke sectoren of klantgroepen wil je groeien? Hoe groot is deze groep eigenlijk en wat weet je eigenlijk van ze?

Stap 2: Stel een slimme contactstrategie op. Zorg ervoor dat je in alle fasen van de funnel druk zet. Waar ligt de verantwoordelijkheid van marketing en waar die van sales

Stap 3: Verspreid content die converteert in waardevolle marketing leads.

Stap 4: Richt een prospect database in. In deze database kun je het gedrag van de marketing leads goed volgen, zodat sales straks precies weet welk pad de prospect heeft belopen.

Stap 5: Deel relevante kennis. Zo kun je structureel marketing leads opwarmen tot kansen voor sales. Gebruik hiervoor moderne marketing automation tools.

Stap 6: Converteer de opgewarmde leads tot afspraken voor sales.

Stap 7: Geef de juiste opvolging aan de prospects. Zorg dat je relevant bent aan tafel en bewerk de gehele DMU eenvoudig via LinkedIn.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven