Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

Wanneer komen jouw leads binnen?

 

Wanneer komen jouw leads binnen?

Lead uit het eigen netwerk: heerlijk toch? De relatie is er al, dus je trekt zo’n lead veel sneller door de funnel. Maar hoe duurzaam is het? Liefst 72% van de bedrijven genereert leads uit het eigen netwerk. Toch zijn het de succesvolste bedrijven die juist buiten het netwerk om leads genereren.

Het liefst zeg je aan het begin van het jaar hoeveel nieuwe klanten en omzet je binnen gaat halen, en zie je in december dat precies dat getal is gerealiseerd. Helaas lukt dat lang niet altijd. Veel bedrijven wijken ver af van hun target, of dat nou in positieve of negatieve zin is. Kennelijk is het dus erg lastig om in te schatten wanneer een deal gaat vallen. Wat bij die bedrijven veelal het geval is, is dat ze hun klanten voornamelijk uit het eigen netwerk en uit referenties halen. Zonde!

Leads buiten je bubbel

Succesvolle bedrijven hebben een voorspelbare en betrouwbare funnel. Hoe doen ze dat? Ze vertrouwen niet alleen op hun eigen netwerk en referenties van bestaande klanten. Nee, ze zijn actief bezig met social selling, content marketing, SEO en account based marketing. Ik wil daarmee absoluut niet zeggen dat je de leads uit je eigen netwerk moet negeren. Ook ik vind dat hele fijne leads. Wat je alleen niet moet doen, is uitsluitend bouwen op je netwerk.

“Leads uit je netwerk zijn top, maar bouw er niet op..”

Ruim 60% van de bedrijven is niet tevreden over hun leadgeneratie. Bedrijven die content inzetten, beoordelen zichzelf hoger als het gaat om de effectiviteit van hun leadgeneratie. Hiermee win je juist terrein in de eerste fase van de funnel, waar je van suspects leads wil maken. Content marketing en social selling zijn dus goede hulpmiddelen bij het effectiever maken van de leadgeneratie.

De next steps

Hoe maak je jouw funnel effectiever? Denk aan je doelgroep! Zij zitten niet meer te wachten op telefoontjes over producten. Zij hebben veel meer aan content over hun problemen en hoe ze dit aan kunnen vliegen. Als sales sta je dicht bij de doelgroep, dus je kunt de problemen. Speel deze door aan marketing en vraag hun om hier relevante content mee te creëren.

“Jij kent je prospects; gebruik die kennis!”

Social selling is de next step voor sales. 62% van de bedrijven geeft aan dat het nog geen onderdeel is van de dagelijkse routine. Op dit moment is de inzet van social media vooral in de laatste fase van de funnel heel effectief, terwijl het sales juist aan het begin van de funnel kan helpen. Spreek de doelgroep aan met hun problemen en hoe ze dit kunnen oplossen. Deel relevante content en profileer jezelf als expert!

Wil jij de next step zetten in relevant zijn voor je doelgroep? Schrijf je nu in voor de training next level social selling!

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven