Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

Hoe ik Social Selling effectief inzet

 

Hoe ik Social Selling effectief inzet

Met social selling ga je effectief het gesprek aan met jouw prospects. Via LinkedIn deel je relevante kennis, met als doel om waarde te creëren. Veel bedrijven zien de meerwaarde van social selling en zetten langzaam maar zeker een stap in de goede richting. Verrassend is dat 40% van de bedrijven niet met social selling bezig is en het dit komend jaar ook niet van plan is.

Bij veel bedrijven waar ik over de vloer kom, is social selling een beetje een vraagteken. Ja, men wil er mee beginnen. Maar dan komt de vroeg: hoe? Het is ook niet makkelijk, totdat je er echt mee begint. 62% van de deelnemers aan de 9e editie van de Nationale Benchmark B2B Leadgeneratie geven aan moeite te hebben het een onderdeel te maken van hun dagelijkse routine. LinkedIn is iets ‘voor bij het ontbijt’ of ‘voor ’s avonds op de bank’, maar niet voor overdag. Onzin! LinkedIn is ook werken.

“Unieke, onderscheidende content creëren is niet zomaar gedaan.”

 

Vanzelfsprekend gaat het creëren van content makkelijker als je een onderscheidende propositie hebt. Maar ook zonder kom je een heel eind. Zorg ervoor dat je de doelg roep centraal staat: waar zitten zij mee? Waar hebben ze last van? Welke tips kan je ze geven? En hoe verpak je het? Een blog is leuk, voor als iemand meer tijd heeft informatie tot zich te nemen. Steeds meer zie je infographics en voornamelijk vlogs, ook in de zakelijke wereld.

Na het inzetten van content en het verspreiden ervan via social media, wil je leads ook in jouw funnel krijgen. Alle aandacht die je hebt gekregen in de top of the funnel moet je gebruiken om leads aan je te binden. Dit is een grote uitdaging: niet voor niets zijn de nummers 2 en 3 van de grootste uitdagingen rondom content marketing het verspreiden van converterende content en het genereren van waardevolle marketing qualified leads. 

“LinkedIn is ook werken!” 

 

In sommige gevallen is het de beperkte kennis van LinkedIn die voorkomt dat men start met social selling. Ook het relevant zijn voor je prospects wordt gezien als een uitdaging: waar haal je waardevolle content vandaan? Ondanks de uitdagingen geeft 40% van de bedrijven aan te verwachten dat social selling binnen 3 jaar een belangrijk deel van mailen, bellen en klantbezoek zal vervangen.

Mijn ervaringen

Sinds ik social selling actief gebruik, pluk ik er dagelijks de vruchten van. Mensen benaderen mij in plaats van andersom en op gesprek bij prospects hoef ik niet meer te vertellen wie ik ben en wat ik doe, dat hebben ze op LinkedIn al duidelijk kunnen zien. Het belangrijkste is dat ik mijn mindset heb veranderd. Ik zie LinkedIn niet meer als een extraatje, maar als waardevol middel. 

Ook vraag ik hulp bij het creëren van relevante content. Uiteindelijk ben ik degene die aan tafel zit bij prospects en ik krijg vanuit de bron te horen wat er speelt, welke problemen en uitdagingen er zijn. Ik bespreek dit wekelijks met mijn collega’s van marketing, om samen te kijken wat we hiermee kunnen doen. Hebben we al relevante content om te delen of moeten we die gaan maken? In welke vorm kunnen we dat het beste doen? En hoe zet ik het vervolgens in via mijn LinkedIn? Natuurlijk is het mijn LinkedIn en zal ik zelf het werk moeten doen, maar de relevante content maken we samen!

Wil jij actief aan de slag met social selling, maar kan je wat hulp gebruiken bij de eerste stappen? Schrijf je nu in voor de training next level social selling!

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven