Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Strategy Director

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

Content marketing: de next step

 

Content marketing: de next step

Content marketing wordt inmiddels door 72% van de bedrijven ingezet. Toch zijn er genoeg uitdagingen: unieke, onderscheidende content creëren is het grootste hekelpunt, maar ook converterende content vormt een grote uitdaging. Helaas wordt content marketing nog te veel ‘erbij’ gedaan, in plaats van dat het de focus heeft. Hoe kan je er slimmer mee omgaan?

De koplopers in leadgeneratie zetten content marketing wél effectief in. Zij zijn begonnen met een content strategie vanuit een heldere positionering. Ze delen hun kennis via blogs, infographics, social video’s en webinars. Het belangrijkste is dat ze de doelgroep centraal hebben gezet: te allen tijde weten ze voor wie de content bedoeld is en met welk doel.

Contact begint met content

Wat veel bedrijven denken is dat content marketing iets is dat op zichzelf staat. Daar zit een grote denkfout. Content marketing moet onderdeel uitmaken van de overlappende contact strategie die er is voor prospects. Van ToFu (top of the funnel) tot BoFu (bottom of the funnel): in iedere fase moet duidelijk zijn welke content in moet worden gezet.

“Content marketing moet onderdeel uitmaken van de overlappende contactstrategie.” 

 

Middels content worden de belangrijke eerste stappen gezet richting een duurzame relatie. Door structureel content te creëren binnen een bepaald thema, claim je kennisleiderschap op dat gebied. Je komt in je markt bekend te staan als expert en uiteindeljk kom je daarmee ook meer top-of-mind bij je doelgroep.

Relevante content creëren

Zeggen dat je relevante content wil creëren is 1, het daadwerkelijk doen is 2. Relevant zijn is vaak uitdagend, omdat marketing op eigen houtje content probeert te maken. Zo ga je er natuurlijk niet komen. De belangrijkste input haal je uit de markt. Interview prospects en kijk wat er speelt, of haal input op met sales. Zij staan dagelijks in contact met de markt en weten als geen ander welke problemen er spelen.

Bedenk daarbij als marketing zijnde altijd welke vorm het beste bij de input past. Ga je voor de simpele social post, of ga je al wat meer mee met de tijd en zet je korte social video’s of zelfs vlogs in? Bedenk welke boodschap je wil overbrengen en met welk doel. Op basis daarvan kan je de juiste vorm kiezen.

Content in de MoFu

In de ToFu ben je bezig met awareness creëren en kun je brede content creëren. In de MoFu is die awareness er al en moet je de latente behoefte actief gaan maken. MoFu content is dan ook wat ingewikkelder. Het belangrijkste is dat de content persoonlijker moet zijn. Op basis van de acties van iemand moet je de juiste content laten zien of creëren, om die persoon verder geïnteresseerd te krijgen. 

“De input vanuit sales is goud waard.”

 

Ook hier is de input vanuit sales cruciaal: zij weten waar iemand mee zit en op welke knoppen ze kunnen drukken in een gesprek. De taak aan marketing is om dit te vertalen naar converterende content!

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven
Sluiten

Nieuws

Next Level B2B content marketing - Social selling: hype of trend?

De Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2019