Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

Blauwdruk van een succesvolle leadgeneratie campagne

Veel van onze prospects zijn op zoek naar alternatieven voor ‘Cold Calling’ campagnes. De afgelopen jaren hebben we dan ook vele soorten leadgeneratie campagnes getest. Hierbij zetten we vaak een combinatie in van marktonderzoek, content marketing, e-mailmarketing, telemarketing, social media en marketing automation. Belangrijkste doel wat we hierbij voor ogen hadden is de verkopers pas aan tafel te zetten op het moment dat de prospect al is opgewarmd zodat de kans op deals zouden toenemen. Daarnaast wilden we een waardevolle stroom kwalitatieve leads genereren gebaseerd op het delen van kennis.

Blauwdruk succesvolle campagne

Leadgeneratie middels benchmark

Een van de meest succesvolle recepten is de prospex Benchmark aanpak gebleken. Samen met onze klant ontwikkelen we een spraakmakend onderzoek dat goed aansluit op het onderscheidend vermogen en wordt aansluiting gerealiseerd met de trends in de markt. Dit resulteert in reputatieversterking met inzet van relevante content en meetbare leadgeneratie op basis van inhoud.

Belangrijk voordeel van deze aanpak is de hoge kwaliteit van de leads. Doordat contacten worden uitgenodigd deel te nemen aan een onderzoek wordt ook een relatie gestart met bedrijven die minder ontvankelijk zijn voor een directe aanpak. Kortom: de verkopers worden prominent gepositioneerd. Krachtig is dat al heel veel van de prospect bekend is omdat in het onderzoek alle relevante zaken worden uitgevraagd.

De blauwdruk

De flow van de benchmark zit als volgt in elkaar.

  1. De Benchmark vangt aan met het verleiden van zoveel mogelijk bestaande prospects via social media en e-mailmarketing. Daarnaast zal een geselecteerd aantal ‘koude prospects’ worden benaderd middels telemarketing. Deze contactmomenten zullen gericht zijn op het inventariseren van de behoefte.
  2. De prospects zullen een e-mail ontvangen en kunnen online de vragenlijst invullen op het onderzoekplatform. Direct na het invullen ontstaat het volgende relevante contactmoment wanneer de prospect zijn eigen resultaten kan vergelijken met die van de overige invullers.
  3. Nadat prospex voldoende deelnemers heeft gegenereerd wordt aangevangen met de analyse en het samenstellen van het benchmarkrapport.
  4. Als lancering van de publicatie wordt de doelgroep middels e-mail, social media en telemarketing opnieuw benaderd. Tijdens de gesprekken zal het team van prospex de focus richten op het realiseren van zoveel mogelijk gekwalificeerde bezoekafspraken.

1 PRX blog artikel uitgelicht flow

Resultaat

Zoals in de flow is weergegeven zal de accountmanager pas aan tafel zitten op contactmoment 5. De prospect is dan al opgewarmd door de eerdere contactmomenten en we weten al het nodige van de prospect door het ingevulde onderzoek. Sterker, de accountmanager kan de prospect adviseren waar hij of zij staat ten op zichte van de andere bedrijven uit het onderzoek. Daarnaast zal prospex op basis van het benchmarkrapport nog enkele stukken content realiseren zoals een blog of een infographic. Zo bouwen we aan een contactstrategie van 8 contactmomenten.

Door deze aanpak levert de benchmark een hogere conversie op dan traditionele ‘koud bellen’ campagnes. Tevens vormt de aanpak voor veel van onze klanten een opstap naar marketing automation doordat impactvolle content wordt gerealiseerd.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven