Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

De Marketeer: Arrangeur of Componist?

Wie in de vorige eeuw een marketingopleiding heeft gevolgd, kant het zich wellicht nog herinneren: de 4 P’s. In die tijd werd marketing als een semi exacte wetenschap voorgeschoteld en werd er strikt instrumenteel gekeken naar de uitvoering. Een marketingplan was gegarandeerd succesvol als er maar een strategie werd geschreven op basis van Prijs, Plaats, Product en Promotie. Beladen met nog een aantal sub-instrumenten kon vervolgens de vers opgeleide marketeer het veld ingaan. Instrumenten arrangeren zeg maar.

De Marketeer Arrangeur of Componist

 

Instrumenteel

Wie in de vorige eeuw een marketingopleiding heeft gevolgd, kant het zich wellicht nog herinneren: de 4 P’s. In die tijd werd marketing als een semi exacte wetenschap voorgeschoteld en werd er strikt instrumenteel gekeken naar de uitvoering. Een marketingplan was gegarandeerd succesvol als er maar een strategie werd geschreven op basis van Prijs, Plaats, Product en Promotie. Beladen met nog een aantal sub-instrumenten kon vervolgens de vers opgeleide marketeer het veld ingaan. Instrumenten arrangeren zeg maar.

Slimme boeren

Met deze verintellectualisering van de marketing ontstonden er vorige eeuw binnen tal van organisaties marketingafdelingen. Of zoals een oud collega en marketing manager ooit zei: “afdeling plakken en knippen”. Het plakken en knippen werd vaak gedaan door de marketing assistente en de marketing manager schreef 1x per jaar een strategie en was de rest van het jaar vooral bezig met het bezoeken van marketingcongressen om zijn strategie intern intellectueel te kunnen verdedigen. Hiermee was een schril contrast ontstaan met de herkomst van de marketing. Namelijk slimme boeren op het Amerikaanse platteland die meer afzet wilden en aan ‘market getting’ deden. Gedrag beïnvloeden om meer markt te verkrijgen.

Of toch niet?

Gelukkig zijn marketeers in deze eeuw tot andere inzichten gekomen. Marketing wordt veel meer gezien als een gedragswetenschap. Hebben marketeers dankzij de technologische ontwikkeling meer mogelijkheden gekregen om gedrag van potentiele kopers te beïnvloeden. Of toch niet? Uit het recent gepubliceerde benchmark rapport van ProSpex inzake de conversie kracht van marktbewerking, blijkt dat veel marketeers en sales managers nog altijd instrumenteel bezig zijn. Maar liefst 70% van de marketeers heeft geen zicht op de eerste stap van site-bezoek naar marketing qualified lead. En slechts 6% doet regelmatig onderzoek naar de behoefte aan op de persoon afgestemde content binnen de doelgroep

Het probleem van social media is dat ze social zijn

Het lijkt erop dat met de toename van alle communicatiekanalen de marketeer nog steeds een arrangeur blijkt te zijn. Diverse kanalen worden ingezet, want je moet aanwezig zijn, lijkt het devies te zijn geworden. De social media zijn hot dus worden de social media massaal ingezet. Terwijl het probleem van social media juist is dat ze “social” zijn. In case of doubt, publish lijkt de methode te zijn van veel marketeers. Maar het instrument gaat het echt niet alleen voor de marketeer doen. Zet een aantal muzikanten met instrumenten bij elkaar zonder bladmuziek en ieder speelt zijn eigen liedje. Terwijl je als marketeer juist moet willen dat je muziek componeert wat je publiek wil horen en daar de instrumenten bij zoekt.

Componist?

“Welke relevant verhaal wil de markt horen en welk verhaal kunnen wij vertellen op basis van onze kernwaarde” zou het devies moeten zijn van de marketeer. Oftewel, “ hoe ontwikkel ik een goede relevante content strategie waarbij ik vervolgens de juiste instrumenten zoek?” Uit het ProSpex Benchmark onderzoek 2015 blijkt dat slecht 28% van de bedrijven een content strategie ontwikkeld heeft. Nog opvallender is dat maar liefst 94% van de marketeers en salesmanagers aangeeft na te denken over content dan wel dit ooit eens nagevraagd te hebben bij hun klanten of nooit over nagedacht te hebben. Met andere woorden, het merendeel van de marketeers neemt nog altijd genoegen met de rol van arrangeur zonder een idee te hebben welke muziek er gespeeld gaat worden. Hoe denkt de marketeer dan kaartjes te gaan verkopen voor zijn voorstelling? Of als we even uit de metafoor stappen, hoe denkt de marketeer dan de naar relevante content zoekende prospect te gaan verleiden? Zoals eerder genoemd, 28% van de bedrijven heeft een content strategie ontwikkeld. Wanneer je dat omdraait betekent dat dus dat 72% van de bedrijven zoekende of zelfs dolende is.

Waar staat u met uw organisatie?

Bent u een componist of toch de arrangeur? Vergelijk u zelf met ruim 200 andere marketeers, download gratis het ProSpex Trendrapport 'Leadgeneratie 2015'.

DOWNLOAD HET TRENDRAPPORT

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven