Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

E-mailmarketing of marketing automation?

Voordat we in kunnen gaan op de vraag of marketing automation voor elk bedrijf de heilige graal is zullen we eerst een stapje terug moeten zetten. Wat is verkoop nu eigenlijk?

Emailmarketing of marketing automation

Wat is verkoop?

Voordat we in kunnen gaan op de vraag of marketing automation voor elk bedrijf de heilige graal is zullen we eerst een stapje terug moeten zetten. Wat is verkoop nu eigenlijk? In de visie van ProSpex is verkoop het resultaat van een relatie. Een relatie is gebaseerd op vertrouwen. Uit onderzoek blijkt dat een vertrouwensrelatie ontstaat na gemiddeld 7-9 contactmomenten. Het lastige is echter dat deze contactmomenten allen relevant zullen moeten zijn. Daarnaast moeten deze momenten bewust of onbewust door de potentiële koper aan elkaar worden gelinked als een opeenvolgende schakeling van momenten. 

Gedrag van uw prospects is flink veranderd

Daarbij komt nog dat het gedrag van de koper inmiddels flink veranderd is. De meeste prospects gaan immers zelf op internet op zoek naar relevante informatie. Die wachten niet meer op uw e-mail of telefoontje. En nog erger: dat weten uw concurrenten ook! Uw klanten en prospects worden inmiddels overdonderd met een stortvloed aan contactmomenten: e-mails, uitnodigingen, whitepapers, telefoontjes en bezoeken. Maar hoe relevant zijn die? Hoe valt u op in dat geweld? Wanneer gaat een prospect van u kopen? Wat doet u met alle ‘nee’s’ in een campagne? De tijden van blinde (eenmalige) outbound cold call acties en of post- en e-mail acties zijn dus definitief voorbij. De vraag is: hoe gaat u succesvol zijn en blijven?

Ontwikkel een contactstrategie gebaseerd op het delen van kennis

Ontwikkel een verrassende contactstrategie. Een contactstrategie is niks anders dan een vooraf bepaalde, logische aaneenschakeling van contactmomenten met uw doelgroep via mail, social media, telefoon, video, uw accountmanager en of u zelf. De eerste stap is: Bepaal of ontwikkel uw onderscheidende vermogen. Welk dringend en specifiek probleem lost u op voor uw klanten? Hoe onderscheidend doet u dat? Aan de hand van uw onderscheidend vermogen kunt u het thema van uw contactstrategie bepalen. Ga hierover in gesprek met uw huidige klanten. Zij weten heel goed waarom ze voor u kozen! Durf in uw campagne  vervolgens het delen van kennis centraal te stellen. Hoe interessanter de content des te groter de kans op succes. 

Bent u al toe aan marketing automation?

Wat is marketing automation nu eigenlijk? Marketing automation is het gebruiken van technologie om effectiever en via meerdere kanalen doelgroepen te voorzien van marketing content. Daarnaast bieden marketing automation platformen vaak de mogelijkheid uw doelgroep te tracken en op deze wijze uw prospects ‘persoonlijk’ en triggerbased te voorzien van persoonlijke content. Dat lijkt dus de heilige graal voor elke marketeer.

Uit recent onderzoek van ProSpex blijkt dan ook dat 45% van de bedrijven onderzoekt of marketing automation relevant is. ​Echter 66% moet nog een contentmarketing strategie uit gaan rollen en deelt dus überhaupt nog geen of weinig kennis…

Elk bedrijf wil graag die killer online leadgeneratie machine waarmee we worden lekker gemaakt in de filmpjes van de marketing automation leveranciers. Vaak wordt ProSpex dan ook de vraag gesteld: welke tool heb ik nodig. Maar dat is voor een flink aantal bedrijven of een illusie of nu nog niet haalbaar. Het is ook de verkeerde vraag. De vraag is namelijk niet: welke tool heb ik nodig, maar: hoe ga ik kennis delen? En daarbij: hoe groot is mijn doelgroep eigenlijk? Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke content en contentstrategie u al in huis heeft en of u al een doelgroep database heeft opgebouwd bijvoorbeeld. Vervolgens kunt u zich de vraag stellen welke systemen u dan het beste ondersteunen. 

ProSpex Leadgeneratie Maturity Matrix

Om het u wat makkelijker te maken heeft ProSpex een maturity model samengesteld op basis waarvan u deels kunt bepalen welke tooling op dit moment bij uw organisatie en doelstelling past. In ons trendrapport Leadgeneratie Anno 2015 leest u er alles over! 

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven