Geschreven door:

Ron Betist

Sales & Leadgeneratie specialist

Ron Betist

Blogartikel

Landingspagina: zin of onzin?

Een interessante conclusie uit het ProSpex trendrapport 'Leadgeneratie anno 2015’ is dat activiteiten van sales en marketing in de afgelopen jaren een stuk dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. De grootste verandering hierin is wellicht het gegeven dat activiteiten van de marketingafdelingen veel meer onderhevig zijn aan een ROI (Return On Investment) verantwoording dan dat ze ooit waren. Meten is weten en dat kan tegenwoordig. Het indiceren van de resultaten van marketingacties is een stuk eenvoudiger geworden met de ontwikkeling van 'marketing automation systemen' zoals Marketo, Eloqua, Act-On e.a. De grootste uitdaging ligt echter niet in het registreren van de leads die hieruit boven komen drijven maar het nemen van stappen naar het verder ontwikkelen van een 'marketing qualified lead' (MQL) naar een 'Sales Qualified lead' (SQL).

Landingspagina zin of onzin


Het versmelten van marketing en sales

Een interessante conclusie uit het ProSpex trendrapport 'Leadgeneratie anno 2015’ is dat activiteiten van sales en marketing in de afgelopen jaren een stuk dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. De grootste verandering hierin is wellicht het gegeven dat activiteiten van de marketingafdelingen veel meer onderhevig zijn aan een ROI (Return On Investment) verantwoording dan dat ze ooit waren. Meten is weten en dat kan tegenwoordig. Het indiceren van de resultaten van marketingacties is een stuk eenvoudiger geworden met de ontwikkeling van 'marketing automation systemen' zoals Marketo, Eloqua, Act-On e.a. De grootste uitdaging ligt echter niet in het registreren van de leads die hieruit boven komen drijven maar het nemen van stappen naar het verder ontwikkelen van een 'Marketing Qualified Lead' (MQL) naar een 'Sales Qualified lead' (SQL).

Koester en kwalificeer

De leerweg naar een digitale contactstrategie doet me denken aan de grap die mijn zoontje ooit meenam van de kleuterschool: “Pap, hoe eet je een olifant op? Hapje voor hapje.” Zelfs in het digitale tijdperk gaat relaties bouwen stapje voor stapje. Leren omgaan met continu vernieuwende instrumenten, uitvinden wat wel en niet werkt leidt uiteindelijk naar een punt waar de prospect zijn of haar dorst naar nieuwe informatie op een eigen gekozen moment, via een eigen gekozen device kan lessen terwijl de marketeer op afstand de relatie koestert en de techniek voor ons bijhoudt wanneer we weer persoonlijk contact moeten zoeken aan de telefoon. In het hele traject draait het constant om het bewust kiezen van de juiste middelen voor ieder contactmoment.

Aanjagen en omarmen

Het ontwikkelen van een uitgekiende contactstrategie is gericht op het genereren van een stroom Marketing Qualified Leads (MQL’s). In een eerdere blogs gaf ik al aan dat men slechts een relatie kan bouwen op basis van het aanbieden van relevante informatie.

Een vertrouwde plek om te landen

Een slimme manier bij het omarmen en koesteren van prospects is de inzet van een landingspagina of actiematige website. Vermijd vooral de neiging de bestaande website of homepage actiematig in te zetten! Dat lijkt misschien een logische gedachte maar ervaring leert dat websites van bedrijven zelden volledig geactualiseerd zijn en al helemaal niet afgestemd op specifieke interesses en behoeften. Wanneer ik in gesprekken aangeef de website te hebben bestudeerd in de voorbereiding van het gesprek krijg ik over het algemeen de reactie: “Tja die moeten we nodig onder handen nemen…”.

Het is interessant hierbij te verwijzen naar pagina 24 van het ProSpex Trendrapport. Uit de gegevens in de eerste grafiek ('van website bezoek naar MQL') blijkt dat maar liefst 68% van de ondervraagden geen inzicht heeft in de bron van de lead. Hiermee wordt onderstreept dat de algemene website per definitie ongeschikt is als toegangspoort voor potentiële klanten in hun zoektocht naar informatie op basis van een marketingactie.

Het is relatief eenvoudig een simpele webpagina te bouwen en gebruik te maken van een aansprekende actie-URL. Dit kunnen steekwoorden of korte zinnen zijn die direct te relateren zijn aan het onderwerp van de actie en die hun wervende kracht halen uit de originaliteit die ze uitstralen. De webpagina moet overzichtelijk zijn, weinig tekst bevatten maar wel gemakkelijk te openen deuren hebben waarmee relevante informatie ontsloten kan worden. Een goede call to action button is op deze pagina een absolute must. Een goede landingspagina verbindt de top van uw marketing en sales funnel naadloos met het midden waarin u de relatie met uw toekomstige klant omarmt en kunt koesteren. Een leuk voorbeeld van een recente campagne waarmee goede resultaten zijn behaald is te vinden in onze City Box case.

Zijn uw landingspagina's al geoptimaliseerd? Doe nu de gratis Lead Scan en ontvang onze analyse.

DOE NU B2B LEADGENERATIE BENCHMARK

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven