Geschreven door:

Ronald Edwards

Strateeg

Ronald Edwards

Blogartikel

Waarom content managers nog met hagel schieten

Wat is de beste openingszin? Met die vraag zijn we allemaal wel eens geconfronteerd zeker bij het ontmoeten van een interessant persoon waarmee we graag in gesprek wilden gaan. Op zo’n moment doorklieven tal van vragen ons hoofd. De meeste mensen kiezen uit dit denkproces vervolgens een onderwerp en hopen dat dit onderwerp aansprekend genoeg is dat er een interessant gesprek ontstaat. Wat blijkt, negen van de tien openingen stranden direct omdat het aangedragen onderwerp niet aansluit.

1 PRX blog Schieten met Hagel uitgelicht

 

Verwachting en ambities

Opvallend is dat de fout die veel gemaakt wordt met daten zich ook openbaart in content marketing. Vertrekken vanuit de gedachte dat we voor de ander kunnen bedenken wat deze interessant vindt werkt zelden. Op de vraag, in het ProSpex trendrapport Leadgeneratie anno 2015, of men weet welke content interessant wordt gevonden door de mensen in de doelgroep geeft ruim een kwart aan zich hier nooit in verdiept te hebben. 45% is nog bezig zich hierop te bezinnen en slechts 6% doet regelmatig onderzoek naar de interesses zodat de content daadwerkelijk op de persoon afgestemde kan worden.

Vragen in plaats van losse flodders of scherp

De moed van die mensen die in 2014 vol ambitie zijn gaan bloggen lijkt in 2015 toch wel in de schoenen gezakt te zijn. We signaleerde duidelijke een verandering in de mindset van publicerende sales- en marketing managers. Waar men in 2014 vol enthousiasme aangaf dat de ambities hooggespannen waren geeft men aan de verwachting voor 2015 drastisch teruggeschroefd te hebben. Dat is jammer. Stoppen met toenadering zoeken via content geeft geen antwoord op de vraag waarom die toenadering niet gelukt is. Waarom vraagt men niet gewoon waar klanten en potentiele klanten in geïnteresseerd zijn?

Basis vaardigheid content marketing

De content strategie zou moeten staan voor handel met voorkennis en als eerste stap altijd een gestructureerde aanpak moeten bevatten waarmee het oor te luister wordt gelegd en goed inzicht verkregen wordt in de interesses. Dat zijn dus niet de onderwerpen die naar boven komen als we onszelf eenzaam opsluiten in een stil kantoor of zolderkamertje maar de onderwerpen die naar voren komen als we een goed gesprek hebben met mensen in onze doelgroep. Iedereen die met content creatie bezig is zou eigenlijk de basis vaardigheden van een journalist moeten beheersen. De twee vaardigheden die content marketeers uitermate goed moeten beheersen zijn niet exclusief voor dit domein. Het zijn vaardigheden die voor iedereen essentieel die iets van een ander, met een ander of voor een ander voor elkaar wil krijgen: vragen stellen en luisteren. De start van iedere content strategie ligt bij het benaderen van de doelgroep met een open vizier, een gezonde dosis nieuwsgierigheid en een gedrevenheid te weten te komen wat mensen beweegt. Slim vragen, een goed gesprek initiëren en inventariseren welke onderwerpen en thema’s actueel zijn is de start en zeker ook een regelmatig terugkerend onderdeel van de content strategie.

Waar ligt de verantwoordelijkheid en welke middelen voor content marketing worden ingezet. Wat weet men van de informatiebehoefte en het oriëntatieproces van prospects? Vooraf afvragen wat er zou kunnen spelen bij de doelgroep is goed, dit direct toetsen is een must.

Content marketing had in 2014 topprioriteit en zou dat ook vanuit het geschetste ‘vraag perspectief’ in het ProSpex trendrapport Leadgeneratie anno 2015 moeten krijgen omdat luisteren naar wat er leeft bij potentiële en bestaande klanten het startpunt is van marketing gedreven verkopen.

Om de daad bij het woord te voegen hebben we de best converterende copywriter van Nederland, Roy Ishak, bereid gevonden zijn geheimen te delen in een ProSpex Masterclass. Wilt u als directie en management uw organisatie effectief laten zijn met content marketing? Kom dan naar de aankomende Masterclass.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven