Social selling

Gestructureerd bouwen aan je netwerk op LinkedIn

Diensten

Social selling

Gestructureerd bouwen aan je netwerk op LinkedIn

De tijd van alleen maar product push en cold calling ligt defintief achter ons. De koopreis is veranderd en de besluitvorming binnen B2B bedrijven wordt almaar complexer. Steeds meer salesinteracties verlopen via social en digitale kanalen en dus is het zaak om als moderne sales op die plaatsen relevant te blijven voor je prospect.

Wil jij jouw B2B-team klaarstomen voor de toekomst? Prospex ondersteunt jou met een slimme social selling aanpak voor zowel marketing als sales

Wat is social selling?

Social selling is tegenwoordig onmisbaar in het opbouwen van nieuwe relaties. Alles draait om het vinden, verbinden en activeren. Via sociale media – en dan met name LinkedIn kun je heel gericht contacten leggen en daarmee je netwerk uitbreiden. Vervolgens activeer je dat netwerk door op een structurele manier relevante kennis te delen en zo te bouwen aan de relatie en het claimen van thoughtleadership op thema dat voor jouw doelgroep belangrijk is. Social selling behelst dus een integrale aanpak om efficiënt nieuwe relaties aan te gaan, te verdiepen en te converteren.

abracte afbeelding voor marketing automation

Onze visie op social selling

Social selling is alleen voor volhouders. Het is geen sprint maar marathon. Als je met succes nieuwe business uit social media wil halen en van LinkedIn een volwassen verkoopkanaal wil halen, zal je het structureel moeten aanpakken. Die aanpak is altijd een combinatie van push en pull. Door enerzijds top-of-mind te worden bij je netwerk op zijn of haar latente pijn. Daarnaast is het zaak om je netwerk structureel te blijven uitbreiden met dagelijks nieuwe beslissers. We geloven dat social selling alleen werkt wanneer het een integraal onderdeel uitmaakt van de dagelijkse routine van marketing en sales.

Stappenplan

In veel bedrijven is men gestart met het maken en delen van content via LinkedIn. Toch is ruim 67% niet tevreden over de effectiviteit. Om succesvol te zijn met social selling zul je de volgende stappen moeten doorlopen

  • Optimaliseer je profiel.
  • Definieer een heldere doelgroep
  • Ontwikkel onderscheidende content
  • Deel regelmatig kennis via LinkedIn
  • Vergroot structureel je netwerk
  • Ga actief het gesprek aan met je connecties
  • Maak social selling onderdeel van je dagelijkse routine

De voordelen van social selling

Social Selling levert - mits goed toegepast – een aantal voordelen op.

  • Sales laten groeien, zowel voor nieuwe als terugkerende klanten.
  • De sales cyclus verkorten met 50%.
  • De kosten per lead verlagen.
  • De totale sales- en marketingkosten verlagen.
  • De samenwerking tussen sales en marketing-teams verbeteren.

Feiten & Cijfers

75%

van de B2B bedrijven gebruikt social media voor het vinden van nieuwe leveranciers.

Feiten & Cijfers

8%

van B2B sales gebruikt LinkedIn als dagelijkse routine.

Aan de slag met social selling

Inmiddels helpt prospex steeds meer klanten bij de implementatie van social selling. In een aantal co-creatie workshops komen we tot een meetbare aanpak en bepalen we het onderscheidende thema waarop we kennisleiderschap gaan claimen. Indien nodig interviewen we collega’s en klanten zodat er een goed begrip ontstaat van de latente behoefte in de target markt.

Daarna gaan we aan de slag met maken en delen van content op basis van een vaste content kalender. En tegelijkertijd maken we deepdive in jouw potentiële doelgroep. Met behulp van slimme boolean-searches op LinkedIn krijgen we een goed en nauwkeurig beeld van de contacten die kunnen worden benaderd.  Daarna helpen we met het verzinnen van relevante berichten om uit te sturen en adviseren we hoe je het beste kunt reageren en opvolgen. De rapportages zijn een grote steun met het optimaliseren en het komen tot concrete resultaten.

Meer informatie?

We organiseren regelmatig social selling webinars vol met tips maar ook de valkuilen. Schrijf je hier in voor de eerstvolgende. Als je liever persoonlijk de mogelijkheden wil bespreken,  bel of mail ons, dan maken we een afspraak.

Scoren met social selling

Vind je het tijd om social selling een onderdeel te maken van de dagelijkse routine van jou en je team. Download hier het whitepaper

Download hier het whitepaper

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven