Professionals

Diensten

Werving & Selectie

Waarom is het vinden van een succesvolle verkoper zo lastig?

De vraag naar sales professionals blijft maar stijgen. Dat komt niet alleen door de bloeiende economie. Maar ook doordat traditionele product verkopers niet meer succesvol zijn in dit digitale tijdperk. De tijd dat een verkoper de deal kon binnenhalen doordat  hij veel verstand had van het product is immers voorbij. Dit soort kennis kan de prospect prima zelf vinden op het internet. Een verkoper moet tegenwoordig op een andere manier relevant zijn. Een verkoper moet kunnen inspireren door het delen van relevante kennis op het juiste moment. Daarbij is een steeds groter deel van de customer journey digitaal. Organisaties hebben daarom behoefte aan een ander sales professional. Die noemen wij een ‘digital native relatiebouwer’. Probleem voor veel organisaties is echter dat ze niet weten wat ze precies zoeken. En als ze dat al weten is het lastig om de juiste mensen te vinden…. Laat staan te triggeren om te komen werken voor het betreffende bedrijf. Want zeg nou eerlijk; zoek je een sales professional die nu ‘even geen baan heeft’, of liever een die nu succesvol is?  

Een mismatch kost aan commerciële slagkracht vele malen meer dan alleen directe HR kosten

Door de overspannen arbeidsmarkt staan posities langer open en doen we concessies. We nemen iemand sneller aan. We kijken naar het CV, gaan het gesprek aan, maar er is geen systematisch proces waarbij we kijken naar competenties, persoonlijkheid en vooral gedrag. Op korte termijn is de positie vervuld maar op langere termijn neemt het aantal mismatches toe. Geen enkele kandidaat is perfect. Wel kun je een proces volgen waarmee je kans op succes sterk vergroot. In ons proces stellen we het juiste profiel op, testen de geselecteerde kandidaten op persoonlijkheid en gedrag en checken referenties.

Ben je op zoek naar de vedette of een young high potential?

Het werven van de nieuwe salestopper is lastig. Wij geloven daarom dat alleen specialisten succesvol kunnen zijn. Specialisten met verstand van Sales. Allereerst moet je namelijk weten welke competenties en ervaring je nu eigenlijk zoekt. Een kandidaat kan immers geen ‘top hunter’ en ‘top farmer’ tegelijkertijd zijn… Zoek je iemand met ervaring in complexe proposities of eerder een eenvoudige dienstverlening? Daarnaast is de persoonlijkheid van een kandidaat ook erg belangrijk. Hier gaat het ook over de match op je cultuur en kernwaarden.

Hiertoe hebben we het Sales Profile Canvas ontwikkeld. Hiermee dagen we uit om uit 8 elementen de 4-6 belangrijkste kwaliteiten te kiezen. Deze kwaliteiten meten wij gedurende de selectieperiode in persoonlijke gesprekken.

Testen persoonlijkheid en gedrag

Het voorkeursgedrag waaraan iemand snel te herkennen is en wat die persoon vrijwel automatisch vertoont maakt iedereen uniek. Dat gedrag voelt vertrouwd en vergt ook weinig inspanning. Samen met de klant bepalen we welk voorkeursgedrag het beste past bij de organisatie, het team en de openstaande Sales positie.

Geselecteerde kandidaten vergelijken we in een persoonlijkheidsmeting. Deze vragen worden tevens voorgelegd aan mensen in het netwerk van de kandidaat. Hierdoor krijgen wij een tweeledig beeld hoe ziet de kandidaat zichzelf en hoe wordt zijn/haar gedrag ervaren door zijn of haar omgeving. 

Belangrijk element in de uitslag van deze test is de stijlflexibiliteit Met stijlflexibiliteit wordt bedoeld: de mate waarin iemand in staat is om zijn/haar gedrag aan te passen en zo tegemoet te komen aan de communicatiestijl van iemand anders

Check check dubbel check.

Alle kandidaten worden dubbel gescreend. Ze leveren minimaal twee referenties aan die worden gecheckt. 

Exclusieve werving

Wij geloven niet in 25 vacatures per recruiter. Wij denken dat je alleen succesvol kunt zijn wanneer je focus hebt op een exclusief select aantal opdrachten. In principe zijn wij uw tijdelijke inhouse recruiter waarbij wij adverteren en kandidaten hunten uit naam van uw organisatie. Door onze unieke werkwijze spreken wij de juiste kandidaten aan in de markt. Daarmee kunnen we de juiste match maken en kwaliteit leveren. U betaalt pas als wij succes boeken voor uw organisatie.

The perfect Candidate Canvas

Kortom: prospex professionals selecteert kandidaten op drie criteria

  1. Competenties > Sales Profile Canvas
  2. Persoonlijkheid > Personal Color Canvas
  3. Stijlflexibiliteit > Style Flex Canvas

Het hele proces noemen we Perfect Candidate Canvas

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven