Geschreven door:

Maxim Spek

Oprichter

Maxim Spek

Blogartikel

5 Tips om de brug te slaan tussen marketing en sales

 

Dat het hebben van een goede relatie een grote meerwaarde is voor het succes van de salesfunnel, bevestigen alle geïnterviewden in het whitepaper De Brug tussen Marketing en Sales. Hoe je dat kunt doen, is een heel ander verhaal.

De 6 geïnterviewde marketing- en salesmanagers noemen diverse oorzaken. Denk aan ‘cultuurverschillen’ en de waan van de dag. Behalve oorzaken, weten zij ook hoe het beter kan. We vroegen hen naar tips om optimaal te gaan samenwerken.

1. Identificeer welke informatie echt nodig is

Je hoeft niet alles met elkaar te delen. Iedere afdeling zou een lijst moeten opstellen van de informatie die ze van andere afdelingen denken nodig te hebben. Op deze lijst zou uitsluitend need-to-know informatie moeten staan, geen nice-to-know.

2. Werk aan teambuilding met afdelingshoofden

Teambuilding wordt vaak niet met open armen ontvangen, maar het kan de samenwerking tussen verschillende afdelingen significant bevorderen. Het is aan te raden om een externe professional in te huren om de afdelingshoofden in hetzelfde team te krijgen.

3. Herzie workflows om communicatie een vaste plek te geven

Workflows gaan om duidelijkheid. Zorg dat het één of meerdere stappen bevat over welke informatie tussen afdelingen moet worden uitgewisseld en hoe dit moet worden gedaan.

4. Implementeer functieroulatie

Je krijgt pas echt begrip voor de ander als je je in zijn schoenen verplaatst: rouleer medewerkers over de afdelingen. Dit geeft hen een beter perspectief op het werk van de ander en zal het belang van onderlinge communicatie en informatie-uitwisseling benadrukken.

5. Bekijk het eens van de andere kant

Vraag niet welke informatie de ander jou kan geven, maar vraag welke informatie jij de ander kan geven. Moedig werknemers aan om op regelmatige basis informatie uit te wisselen.

Communicatie blijft de sleutel tot succes

Niet voor niets werd ‘Communicatie is de basis van een goede relatie’ een cliché. Dit geldt niet alleen in de privésfeer, maar ook in organisaties. Wanneer afdelingshoofden en teams elkaar op regelmatige basis spreken, elkaar betrekken bij het maken van plannen en ervaringen uit de praktijk uitwisselen, is de brug tussen Marketing en Sales al gauw gelegd. Moeilijk? Ja en nee: je moet openstaan voor de visie van de ander en tegelijkertijd heel erg je best doen om inzicht te geven in jouw werkzaamheden. Het verkeer op een brug komt van twee kanten.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven