blog

Hoeveel goede leads haal jij uit LinkedIn?

Door: Maarten van Rijckevorsel // Strategy Director bij prospex

Hybride werken. Klinkt het bekend in de oren? Helemaal thuiswerken is niet meer. Ik zie ook dat sales weer netwerkborrels bezoekt en B2B bedrijven weer events organiseren. Vóór de pandemie was dit dé manier om nieuwe klanten te ontmoeten en contact te leggen met prospects. Wat mij betreft niet effectief en ook onnodig duur. Mijn tip: genereer je leads via LinkedIn. Het is namelijk veel effectiever, zolang je het slim aanpakt!

De pandemie zorgde voor afgelaste beurzen, uitgestelde events en geannuleerde netwerkborrels.
B2B bedrijven moesten noodgedwongen overstappen op online kanalen als LinkedIn om leads te genereren. Bij velen viel het resultaat, toen en nu nog steeds, flink tegen. Wat teruggaan naar het oude vertrouwde erg aantrekkelijk maakt. Het percentage waardevolle leads was daar bovendien veel hoger. Maar heb je wel de kansen van LinkedIn benut? Ik merk dat salesmensen het lastig vinden om efficiënt en effectief kansen te spotten. Ze proberen vanalles, maar zonder succes. Wat mij betreft is LinkedIn juist de plek waar je moet zijn voor kwalitatieve leads. Tenminste, wanneer je het structureel aanpakt, relevante content en kennis deelt en de juiste kanalen gebruikt.

Vinden, verbinden en activeren van leads; daar gaat het om op LinkedIn.

Maarten van Rijckevorsel // Strategy Director bij prospex

Beslissers {oriënteren} zich voornamelijk online

De beslissers, de koper dus, krijgt steeds meer de macht. Ze oriënteren zich liever eerst online. Daarnaast zijn ze steeds minder bereid tot face-to-face contact. Sociale media zijn daarmee de juiste plek om nieuwe zakelijke relatie te bouwen. Vinden, verbinden en activeren van leads; daar gaat het om op LinkedIn. Je kunt er heel gericht je netwerk uitbreiden en contacten leggen. Deel ook gemakkelijk structureel relevante kennis met dit netwerk. Want, daarmee bouw je vertrouwen op bij je prospects. Dat kost tijd, maar ik heb iets waardevols geleerd tijdens het onderzoeken: met regelmatig posten van engaging content groei je langzamerhand uit tot kennisleider én trusted partner. Vaak het begin van new business kansen!

Geen eilandjes meer, maar een sterke samenwerking tussen marketing en sales.

Maarten van Rijckevorsel // Strategy Director bij prospex

Op weg naar een {gezamenlijke} strategie en routine

Geen online activiteit werkt wanneer er geen harmonie met tussen alle andere activiteiten. Een sterke samenwerking en afstemming tussen marketing en sales is daarvoor een voorwaarde. Stap van je eiland naar het vaste land. Laat het vliegwiel als team draaien met een heldere strategie en duidelijke wekelijkse routine. Optimaliseer door samen te kijken naar KPI’s als netwerk groei, content views en pipeline groei. Teams die hier in slagen lopen als een trein!