blog

Social Selling: is jouw team er^ klaar voor?

Door: Maxim Spek // Oprichter van prospex

Wil je nieuwe relaties opbouwen als modern salesteam? Dan is social selling onmisbaar. Voor succes en groei moet je in elke fase van de salesfunnel druk zetten. Social media, met name LinkedIn, is hiervoor niet meer weg te denken. Mijn vraag aan jou: hoe social selling ready is jullie salesteam? Kom erachter. Beantwoord vier belangrijke vragen voor jou als salesleader.

Op de nieuwe manier van leads genereren. Voor B2B Sales is Linkedin hét kanaal voor succes en effectiever dan de traditionele manieren. Je legt gericht contact, breid je netwerk uit en bouwt aan relaties. Daarnaast kun je kennisleiderschap claimen op een thema dat belangrijk is voor jouw doelgroep. Maak van LinkedIn een dagelijkse routine voor marketing en sales. Want, er valt elke dag winst te behalen uit dit snel ontwikkelende platform.

Tijd dus voor een salesteam 2.0; een modern team dat via een integrale aanpak op een efficiënte manier te werk gaat. Maar hoe? Stel jezelf de volgende vier vragen:

  • Heeft jouw team een heldere LinkedIn-strategie met een duidelijk doel en heldere aanpak om daar te komen?
  • Hoe schaalbaar is jouw aanpak en heeft het binnen de organisatie voldoende prioriteit?
  • Hoe meetbaar is jullie individuele- en teamsucces?
  • Zijn alle randvoorwaarden goed ingevuld?

Alle neuzen dezelfde kant op

Begin bij een breed inzetbare visie en social selling strategie vanuit management. Dan weet je zeker dat alle neuzen dezelfde kant opstaan. Denk na over eigen onderscheidende content die wordt omarmd door de hele organisatie. Want, zo toon je kennisleiderschap. Geloof me, dit wil je, want anders is succes ver te zoeken. De échte kunst zit ‘m in het delen van oprechte en relevante kennis uit de markt. Laat zien welke uitdagingen en ontwikkelingen er spelen. Maar nog belangrijker: deel jouw ervaring en mening. Want, daar maak je de content nog relevanter mee.

Een integrale aanpak is dus een must. En het gaat je helpen om continu nieuwe businesskansen te creëren.

Samenwerking marketing en sales

Zo’n integrale aanpak zegt en vraagt best veel. Het gaat om aanhoudende groei van je zakelijke netwerk. Maar ook dat je regelmatig relevante content deelt met jouw doelgroep. Daarnaast gaat het om het ontwikkelen van een nieuwe salesroutine waarmee je prospects vindt en opvolgt. En om die te sturen op resultaat met een nieuwe set aan KPI’s. Allemaal pijlers waarbij de samenwerking tussen sales en marketing goed op elkaar afgestemd moet zijn. Samen wordt je relevanter voor je doelgroep.

Wanneer je alles goed hebt opgenomen in je salesfunnel kun je van start. LinkedIn zorgt dan voor een doorlopende stroom aan kwalitatieve leads. Maar ook voor een groter netwerk en meer bereik.

 

Sta snel met 1-0 voor! Richt je proces voor het vinden en opvolgen van LinkedIn leads helder in.

Maxim Spek // Oprichter bij prospex

Juiste sales KPI’s

Houd altijd de juiste statistieken bij. Zo meet je het effect van je strategie. Kijk naar de groei van jouw online netwerk en naar de betrokkenheid op je publicaties. En vergeet de randvoorwaarden niet: juist social media skills en tools als LinkedIn Sales Navigator. Betrek als marketing altijd sales erbij om zo relevant mogelijke content te publiceren. En bedenk samen hoe je nieuwe LinkedIn leads vindt en opvolgt. Heb je dit proces helder? Dan sta je 1-0 voor!

Daarnaast raad ik je aan het effect van social selling in kaart te brengen. Zo kom je erachter wat het gedaan heeft voor de groei in je omzet en pipeline. Dit meet je met andere KPI’s dan je gewend bent in de sales. Kijk bijvoorbeeld naar de groei van je netwerk, engagement (views, likes en comments) en het aantal salesgesprekken per week. Oh, vergeet je nieuwe lead niet in de watten te leggen met een beloning of incentive!