Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Strategy Director

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

4 tips voor een volwassen funnel

 

Economisch hebben we de wind weer mee, maar lang niet alle bedrijven maken meters. Uit de Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2018 blijkt dat de marketing en sales funnel bij veel ondernemingen nog niet goed is ingericht. Hoe pakken succesvolle ondernemingen dat aan? We geven vier tips om te groeien naar een volwassen aanpak om leads te genereren en te converteren.

Tip 1: Kies een unieke waardepropositie

Bij het ontwikkelen van een propositie is het belangrijk om product specs te vertalen naar de eindwaarde voor de gebruiker. Introduceer een boormachine dus niet met ‘3.000 toeren per minuut en traploos regelbaar’ maar met ‘nu ook nette gaatjes in de hardste muren’. Ook met de kernwaarden van je bedrijf kun je klanten vinden en binden. Denk aan duurzaamheid, innovatiekracht of klantgerichtheid. Deze waarden kunnen concreet worden gemaakt in een corporate campagne en bedenk dat het imago wordt gevormd door alle contactmomenten met de doelgroep. 

Tip 2: Focus op het begin van de funnel

Sommige bedrijven sturen alleen op aantallen bezoekafspraken en uitgebrachte offertes. Maar potentiële afnemers kunnen zich via het internet breed oriënteren op het aanbod in de branche. Het is dus zaak om ze met relevante content te lokken in de eerste fase van de funnel. Verder gaat sales soms te snel bellen en wordt er niet meer gedaan met leads die nog geen koopintentie hebben. Er zijn steeds meer contacten nodig om orders binnen te halen. Het beste is om de leads naar sales over te dragen als marketing ze voldoende heeft ‘opgewarmd’.

Tip 3: Structureer de content marketing

Veel ondernemingen schieten met hagel in de online communicatie. De kunst is om een strategie te bedenken waarmee je potentiële klanten altijd op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste boodschap benadert. Een planmatige aanpak gaat verder dan het opstellen van een kalender. Ontwikkel content voor elke fase van de funnel. Met blogs kan er aan het begin van de funnel interesse worden gewekt. In het midden profileren white papers je bedrijf als thought leader. Als laatst trekken onderin de funnel reference cases de prospect over de streep. In elke fase is het belangrijk om niet alleen te zenden, want relaties zijn conversaties.

Tip 4: Maak slimmer gebruik van social media

Social Selling is de heilige graal, maar hoe benut je de opties? Verhelder bijvoorbeeld op LinkedIn hoe je bedrijf kan helpen bij het oplossen van knelpunten of het verzilveren van kansen. Dit kan door statusupdates die interessant zijn voor relaties of doelgroep (en doe dat niet in het Nederlands als je een Engelstalige doelgroep hebt). Door het delen van je kennis en visie in online discussie, krijg je de kans om een fanbase te creëren. Per kanaal zijn er verschillende mogelijkheden en die mogelijkheden moeten op verschillende manieren worden benut. Dus pakkende beelden op Instagram, humor op Snapchat en scherpe teksten op Twitter.

Kortom, wie zich online slim manifesteert, creëert een vruchtbare voedingsbodem voor B2B verkoop. Als marketeers bovenin de funnel gericht zaaien, kan sales onderin volop blijven oogsten.

Benieuwd naar de volwassenheid van je marketing- en salesactiviteiten? Vul de vragenlijst in en vergelijk direct met de bedrijven die hebben deelgenomen aan de Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven