Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Strategy Director

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

Geen event zonder rendement met een Engagement Manager

Een veel voorkomende manier om kennis te delen in B2B is door een event te organiseren. Er zijn een behoorlijk aantal varianten: round-tables, masterclasses, business updates en ga zo maar door. Het organiseren van een event vergt veel tijd en aandacht van verschillende afdelingen van je organisatie. Bovendien is het rendement moeilijk meetbaar. Laat voor dat laatste nou een goede oplossing zijn!

Maak van je event een social succes

Een belangrijk doel van een event is het verstevigen van je reputatie op een bepaald kennisgebied en jezelf of de organisatie als thought leader onderscheidend neer te zetten. Dit doe je door middel van kennisdeling met de doelgroep voor het event. “Helaas” is het aantal fysieke deelnemers van dit soort events beperkt. Laten we zeggen dat je gemiddeld zo’n tien tot honderd bezoekers ontvangt. Het potentiële aantal deelnemers is echter veel groter. Misschien wel tien of twintig keer zo groot. Deze groep noemen we de ‘audience’ van het event; de prospects die niet fysiek aanwezig zijn, maar wel baat hebben bij de inhoud.

Kennisdeling gaat natuurlijk het beste met de aanwezige deelnemers, maar er zijn ook andere manieren om je positie als thought leader te verstevigen. Neem daarom in de voorbereiding van je event het hele publiek mee: de aanwezigen én de audience.

Drie tips om het rendement van je event een boost te geven

  1. Vóór het event

De focus voorafgaand aan het event ligt meestal op de bekendmaking van de agenda, de sprekers en de locatie. Maar er is meer mogelijk. Welke nieuwsgierigmakende thema-content zou je al weken of dagen voor aanvang kunnen delen met je audience? Deze content hoef je in de meeste gevallen niet eens zelf te maken; de keynote spreker heeft soms kant-en-klaar materiaal op de plank liggen dat gedeeld kan worden.

Op social media is de aankondiging van het event, aangevuld met waardevolle inhoudelijke content een ideale post. Met deze combinatie kun je echt relevant zijn. Twitter en LinkedIn zijn heel geschikt om bijvoorbeeld de komst van een bekende keynote spreker te onthullen, de inzichten of hoogtepunten van een eerdere editie te delen en om korte nieuwssnippets te posten. Vergeet daarbij niet om het event ook een prominente plek te geven op (de homepage van) je website!

  1. Tijdens het event

Maak zelf leuke en deelbare tweets of andere content en voorzie de aanwezige deelnemers van een event-hashtag. Zorg voor jaloersmakende foto’s die de audience thuis ervan overtuigen om bij een volgende editie wel fysiek te komen. Deel relevant nieuws en nieuwe inzichten, reageer zelf actief op posts en start online conversaties door bijvoorbeeld vragen te stellen (en deze vergezeld van de event-hashtag te posten). Videocontent heeft online de meeste impact. Maak hier gebruik van door korte interviews of statements van deelnemers of sprekers op te nemen en te delen. Het hoeft allemaal niet mega professioneel te zijn. Met de gemiddelde smartphone en een video-editor-app kom je al een heel eind. Houd in je achterhoofd dat er thuis nóg een publiek zit dat mee kan genieten van alles wat er live op het event gebeurt.

  1. Na het event

Gek genoeg liggen na afloop van het event de meeste kansen voor het verhogen van het rendement van een event: Wat zijn de belangrijkste learnings, inzichten en ervaringen? Wat is het gedeelde toekomstperspectief van de deelnemers? Het antwoord op iedere vraag die tijdens het event aan de orde is geweest, kan geschikt zijn om goede content van te maken. Content die ontzettend relevant is om te delen met je prospects: een mooi haakje voor het volgende contactmoment.

Ook hier geldt dat video’s met sfeerimpressies en prikkelende quotes vaak de meeste likes, comments en shares opleveren. De bereidheid van deelnemers of sprekers om je content achteraf te delen of te promoten is vaak groot, zij waren er immers zelf bij.

Het geheim? Een 'Engagement Manager'

Door als een Engagement Manager naar de eventplanning te kijken, kun je het rendement van iedere bijeenkomst vrij eenvoudig een flinke boost geven. De extra content die je rondom een event kan creëren, verhoogt je websiteverkeer, zeker als je content vol vernieuwende inzichten staat. De nieuwe volgers op je social media kanalen kun je bovendien benaderen als mogelijke interessante leads.

Het rendement van je event een extra boost geven is dus relatief eenvoudig en hoeft helemaal niet veel te kosten. Het vraagt wat extra voorbereiding en uit ervaring kunnen we zeggen dat het aanwijzen van een toegewijde Engagement Manager het beste werkt.

Op 23 mei organiseren we opnieuw een kennissessie! Wil je graag ervaren hoe je een event organiseert of gewoon kennis delen? Klik hier voor meer informatie.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven