Geschreven door:

Maarten van Rijckevorsel

Strategy Director

Maarten van Rijckevorsel

Blogartikel

Hoe haal je meer business uit LinkedIn?

 

2021 is en blijft een spannend jaar. In veel sectoren zijn de voortekenen in economisch opzicht meer dan positief. Dit geldt helaas niet voor alle branches, maar er is wel degelijk sprake van een opleving. De vraag is hoe je als B2B bedrijf hier maximaal van kunt profiteren.

 Het binnenhalen van nieuwe klanten blijft voor veel organisaties een stevige uitdaging. En van de beperkingen van Corona zullen we voorlopig nog wel last blijven houden. Social selling is het kanaal waar B2B Nederland nu massaal mee aan de slag is gegaan. Maar hoe doe je dat effectief?

Social selling is geen sprint, maar een marathon

LinkedIn staat vol met tips in tricks hoe je, soms wel in een halve dag, helemaal up-to-speed kunt komen met social selling. Goed bedoeld en het helpt je echt wel op weg bij het nemen van de eerste stap. Probleem is alleen dat je nu juist die eerste stap vrij eenvoudig kunt zetten en ook veel voldoening geeft. Je gaat namelijk aan de slag om je profiel helemaal geschikt te maken en aan te passen. Vervolgens bepaal je langs welke thema’s je kennis wil gaan delen met netwerk.

prospex Wat is social selling 

En dan?

Dan komt de lastigere fase. Want hoe word je relevant voor je netwerk, hoe kom je aan goede content en hoe zorg je dat er engagement komt op je posts? Na een paar weken kom je erachter dat het allemaal best veel tijd kost en wat haal je er concreet uit? De verleiding is dan al snel groot om er toch wat minder tijd in te stoppen. Je reguliere werkzaamheden zijn er tenslotte ook nog.

Social selling transformatie

Als je met succes nieuwe business wil gaan halen uit LinkedIn en van social een volwassen nieuw verkoopkanaal wil maken, dan moet je dat dus ook structureel aanpakken. In mijn ogen vraagt het dan ook om een transformatie van je verkoopaanpak richting een compleet nieuwe dagelijkse routine. Als je daar nog niet aan toe bent of in gelooft, begin er dan ook niet aan. Dan is de kans namelijk groot dat het veel tijd kost en weinig oplevert.

De nieuwe salesroutine

De nieuwe social selling aanpak bestaat uit een combinatie van push en pull. Enerzijds wil je met relevante content top-of-mind worden bij je netwerk op zijn of haar latente pijn. Daarnaast is het zaak om tegelijkertijd structureel je netwerk te vergroten met voor jou relevante beslissers onder je prospects en de dialoog met hen aan te gaan.

Voordat je aan de slag kunt is het zaak om met jezelf een heldere doelstelling af te spreken en een plan te maken op basis van de volgende punten.

  • Optimaliseer je profiel zodat je netwerk weet voor welke uitdaging jij een oplossing biedt.
  • Bepaal wie je in je netwerk wil hebben en wie daar nog in ontbreekt (doelgroep)
  • Bedenk welk verhaal relevant is voor je doelgroep (latente pijn content)
  • Ontwikkel een slimme aanpak voor structurele netwerkgroei. Je hebt in de meeste gevallen minimaal 2.500 connecties nodig.
  • Richt een strak werkproces in voor jezelf voor het maken, delen van content en het voeren van gesprekken met nieuwe connecties.
  • Stuur op haalbare social KPI’s voor netwerkgroei, aantal LinkedIn-chats en new business videocalls per week.

prospex sales routine

Social Selling Readiness Assessment

Nadat je je doelstelling en plan hebt gemaakt kun je aan de slag met het maken van de content en het inrichten van het proces en de tooling. Zou je willen weten waar je staat, dan kun je hier meedoen met het Social Selling Readiness Assessment. Daarin vergelijken we hoe andere B2B bedrijven business halen uit LinkedIn en met welke uitdagingen zij worstelen. Nadat je de vragenlijst hebt ingevuld ontvang je een terugkoppeling op jouw antwoorden in de vorm van een persoonlijke benchmark met andere deelnemers. Het invullen kost je 10-12 minuten en daarna weet je precies waar je staat en wat je aandachtspunten zijn.

Wij behandelen de ingevulde antwoorden vertrouwelijk. Jouw gegevens worden niet doorverkocht aan derden en jouw persoonlijke antwoorden worden niet door ons gepubliceerd. Jouw gegevens zijn dus veilig bij ons. Meer informatie hierover vind je in de vragenlijst.

Meer praktische tips?

We merken dat social selling ontzettend leeft bij B2B sales. Daarom organiseren we met grote regelmaat goed bezochte (en hooggewaardeerde) webinars. Wil je daar aan deelnemen, schrijf je dan hier in.

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven