Uncategorised

Onderzoek: Is de markt klaar voor social selling

Social selling stijgt in populariteit. Nadat afspraken plotseling niet meer fysiek konden plaatsvinden en bedrijfstelefoons ineens onbemand waren, vond zakelijke communicatie al snel online plaats. Deze omslag is in een stroomversnelling geraakt, dus in hoeverre zijn Nederlanders hier klaar voor? Boeken we al commerciële successen via zakelijke social media of weten we onze doelgroep niet te bereiken? Worden we überhaupt graag benaderd via LinkedIn? Om het antwoord te vinden op deze- en andere vragen, deed prospex onderzoek onder 1.101 werkende Nederlanders. Hieronder vind je de meest opvallende resultaten.

Vooral jonge mannen succesvol in social selling

Verkopen gebeurt allang niet meer enkel offline. In het afgelopen jaar is sales via social kanalen, ofwel social selling, steeds belangrijker geworden. Met resultaat, zo blijkt uit het onderzoek: een op de zes werkenden sluit succesvol deals via zijn of haar persoonlijke LinkedIn account. Vooral jonge mannen slagen hierin. Ben je benieuwd naar in hoeverre Nederlanders van andere leeftijdsgroepen online verkoopresultaten boeken? Raadpleeg de visual voor de exacte cijfers.

Coronamaatregelen vooral effect op werkplezier van salesmannen 

Merendeel werkenden benadert liever geen onbekenden online

Op fysieke netwerkborrels kan het nogal spannend zijn om op vreemden af te stappen. Dat dit voor velen ook in een online netwerkomgeving geldt, blijkt uit het onderzoek. Zo is maar liefst 62 procent van de werkende Nederlanders terughoudend om onbekenden te benaderen via LinkedIn. Hierbij geven zestigplussers het minst snel hun digitale visitekaartje aan mensen die zij niet kennen. De precieze cijfers verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën, vind je in de visual.

Oost-nederlanders meest kritisch op aanpassingevermogen salesorganisatie 

Nederlanders dikken werkprestaties nauwelijks aan op LinkedIn

Binnen commerciële beroepen kan een beetje branie geen kwaad, brutalen hebben immers de halve wereld. Op zakelijke social media lijkt deze bravoure minder aanwezig te zijn. Zo overdrijft slechts acht procent van de werkende Nederlanders weleens een eigen succes op LinkedIn. Middelbaar opgeleide mannen doen dit over het algemeen iets meer dan andere respondenten. Benieuwd in hoeverre mannen en vrouwen van verschillende opleidingsniveaus hun werkprestaties online aandikken? Bekijk dan de visual.

Vrouwen merken minder verschil in salesresultaten 

Vooral Zuid-Nederlanders niet gediend van connectieverzoeken vreemden

In het bedrijfsleven is het zakelijke netwerk van enorm belang. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen. Toch vindt een derde van de werkende Nederlanders het ongepast als een onbekende hem of haar een connectieverzoek verstuurt via LinkedIn. Vooral Zeeuwen, Brabanders en Limburgers klikken eerder op ‘negeren’ dan ‘accepteren’ als zij een uitnodiging krijgen van iemand die zij niet kennen. In hoeverre dit geldt voor respondenten uit andere windstreken, zie je in de visual.

prospex Wat is social selling 

Nederlanders beperkt bereid om eigen profiel in te zetten voor bedrijfssuccessen

Sommige organisaties hebben een geniale social mediastrategie. Dat dit lang niet voor alle Nederlandse bedrijven geldt, blijkt uit het onderzoek. Ruim een derde van de ondervraagden stelt namelijk dat zijn werkgever meer commercieel voordeel kan halen uit LinkedIn dan nu. Tegelijkertijd is bijna de helft van de werkende Nederlanders niet bereid om zijn of haar persoonlijke account hiervoor in te zetten. Voor de precieze cijfers per leeftijdscategorie, bekijk je de visual.

Jonge verkopers bereiken doelgroep beter beter via digitale wegen 

In hoeverre heb jij je aanpak aangepast aan de nieuwe wereld van sales?
Omdat wij zien dat de wereld van sales en marketing onherroepelijk veranderd is door corona, maar ook door de digitaliseringstrend die al langer aan de gang was, hebben wij een zelf-assessment ontwikkeld. Wil je weten hoe volwassen jouw salesaanpak is ten opzichte van andere salesmedewerkers in Nederland? Test dan (gratis) jouw aanpak via het Social Selling Readiness Assessment. Behalve een rapport van jouw resultaten, ontvang je na afloop van de onderzoeksperiode het volledige benchmarkrapport.

Test jezelf

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Maak een afspraak

Naar boven